Translate Language

Saturday 18 October 2014

Epilog- Pertama Kali Cinta #PKC



Epilog

Dari jauh kelihatan seorang kanak-kanak lelaki dan seorang kanak-kanak perempuan sedang merebut sebatang aiskrim antara satu sama lain. Sungguh cute!

“Abang Am, bagi la Amie aiskrim ni. Tadi abang Am dah makan satu, dah la. Amie tak makan lagi. Please.” Memek muka kasihan ditonjolkan oleh si gadis genit ini.

I said no! abang takkan bagi. Amie kena beralah dengan abang sebab abang ialah abang Amie.” tegas nadanya tetapi wajahnya sedikit mengejek.

“Amie nak jugak.”

“no.”

“I want.”

“no.”

“I say I want.”

“no.”

Sedang mereka berebut dan bertingkah kata tiba-tiba aiskrim itu terjatuh. Kanak-kanak perempuan itu merajuk dan membawa diri ke arah gelongsor yang berdekatan. Kanak-kanak lelaki itu menghampiri budak perempuan itu dan memujuknya.

“Amie tak nak kawan dengan abang. Abang kawanlah dengan bangla yang jual aiskrim tu je. Abang dah bazirkan aiskrim Amie.” Kanak-kanak perempuan itu bercakap dalam nada menangis. Sendu-sendu suaranya.

Kanak-kanak lelaki itu terus- terusan memujuk si gadis genit itu.” Amie, im so sorry. Abang janji abang akan ganti aiskrim yang banyak untuk Amie. Abang janji .” Kanak-kanak lelaki itu menghulurkan jari kelingkinnya untuk membuat janji.

Kanak-kanak perempuan itu tersenyum dan membuat janji. Mereka berpimpin tangan berjalan menuju ke arah mama dan umi mereka.

Dari jauh kelihatan mereka sungguh sepadan bagai pinang dibelah dua. Tetapi mereka selesa berdua dalam ungkapan lain selain daripada itu iaitu sahabat sejati.

Imam Shafie pernah meriwayatkan sebuah hadis:
“Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku, sahabat yang baik adalah sahabat yang sering denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati, kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya pada diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka dan duka jika aku dapat, aku ingin setia kepadanya.”

“Amnie Halifi, Amran Hidayat, come to us. Mama dengan umi nak cakap sesuatu dengan kamu berdua.” Pantas sahaja langkah mereka berdua menuju ke arah orang yang mereka sayangi.

“Apa dia?” serentak pertanyaan mereka. Sehati sejiwa sungguh mereka berdua.

Tidak sempat umi berkata apa aku terdengar pekikan kuat daripada abah. Setahu aku abah tidak akan menjerit sekuat itu jikalau barang kesayangan tidak hilang. Sah! Gameboy abah hilang. Hahahahaha, padan muka abah, kedekut lagi dengan aku.

Abah akan melepaskan stress kerja dengan bermain game. Aku pun tidak mengetahui mengapa abah mempunyai tabiat pelik itu. Umi pun tidak pernah kisah dengan hobi abah. Hai! dunia sudah terbalik.

Mama hanya diam sambil tersenyum. Abang Am mula memecah kesunyian antara kami bertiga. Aku hanya mengikut rentaknya sahaja. Walaupun kami berumur 7 tahun tetapi kami terlalu bijak dalam menguruskan kehidupan kami.

“Amie, kalau abang Am kata abang Am nak buat Amie isteri abang Am, Amie setuju tak?” Mama ketawa terkekeh-kekeh.

“Amie tak mahu kalau abang Am tak belanja Amie aiskrim sehari 5 batang. Belanja Amie sampai Amie jemu nak makan aiskrim. Amie akan jadi isteri abang kalau abang setuju dengan syarat Amie.” Nada suaraku sedikit mengejek.

What?! Too much, Amie. Bolehlah demi Amie abang Am main sanggup jela. Tapi bila fikirkan kembali boleh miskin abang Am.” Jarinya mengira-ngira jumlah wang yang sepatutnya dibelanjakan untukku.

“Amie tak kisah. Mama dengan papa abang Am kaya so boleh abang Am suruh diaorang beli kedai aiskrim. Mama bolehkan?” Amran Hidayat memandang wajah mamanya sambil menggelengkan kepala supaya jangan melayan kerenah aku.

“Ye, boleh je. Yang penting Amie kena patuh pada janji Amie. Ingat janji mesti kita tepati.” Amran Hidayat menunjukkan riak yang menjengkelkan.

So annoying! Kecil-kecil lagi sudah pandai berbicara perihal perkhawinan. Kanak-kanak sekarang terlalu moden. Mereka mengetahui lebih banyak pengetahuan am lebih banyak daripada kita. Awesome!

No comments:

Post a Comment