Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 13- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 13
Air mata ini tidak berhenti-henti mengalir mengenangkan nasib yang menimpa keluarga aku. Aku bergegas meloloskan diri ke dalam kereta untuk pulang ke Kuala Lipis melihat keadaan umi. Encik Azif menegah aku daripada pulang sendirian. Aku membiarkannya memandu kereta aku ke Kuala Lipis.
Aku pun tidak tahu mengapa aku membenarkannya mengikut aku pulang bersama. Mungkin aku terlalu sedih mengenangkan nasib diri aku. Dalam tidak sedarkan aku telah membiarkan apa sahaja yang berlaku di hadapan mata.
Selepas mengharungi perjalanan yang pada aku agak jauh akhirnya aku sampai di Hospital Kuala Lipis. Aku berlari ke kaunter untuk bertanya nombor bilik yang umi duduki. Aku merempuh kuat pintu bilik tersebut. Aku lihat Encik Azif setia mengikut ke mana sahaja kaki milik aku melangkah.
Abah setia duduk disisi umi membelai rambut umi yang sudah mula memutih. Begitu utuh cinta mereka berdua. Umi banyak memupuk dirinya supaya lebih sabar dalam mengukuhkan rumahtangga mereka. Abah seperti sudah tidak tahan melihat keadaan isterinya.
Abah tinggalkan umi pada aku. Abah menangis sedih di tepi tingkap sendirian. Untuk kali pertama aku lihat abah sedih begitu. Umi genggam erat tangan aku seperti mahu mengatakan sesuatu. Umi menunjuk­kan jari telunjuknya ke arah Encik Azif. Encik Azif datang menghampiri umi.
Umi memegang tangan Encik Azif dan menyatukan dengan tangan aku. Nafas umi seperti tercungap-cungap. Abah mula menghampiri umi dan mengajar umi mengucap dua kalimah syahadah. Innalillah.
Tepat pada pukul 2.30 petang waktu Malaysia umi menghembuskan nafas terakhirnya di pangkuan aku dengan disaksikan oleh abah dan Encik Azif. Aku lihat abah tenang dan redha dengan pemergian isteri kesayangannya. Wajah umi begitu tenang dan damai sahaja menghadap Allah. “Terima kasih Allah yang mempermudahkan urusan umiku.”
Aku masih sedih dengan pemergian umi. Selepas umi selesai menghembuskan nafasnya yang terakhir abah menghulurkan satu surat yang ditulis oleh umi buat aku. Aku pasti akan mengalirkan air mata apabila terkenangkan surat itu.

Assalamualaikum anak umi,
     Mungkin pada saat dan waktu along baca surat yang umi berikan pada along ini umi sudah tiada lagi di dunia ini. Umi harap along, kakak dan abah tabahlah dengan pemergian umi. Tak perlulah bazirkan air mata along untuk umi. Segalanya sudah terjadi kerana takdir Allah. Ingat along mati itu pasti. Yang pergi tetap akan pergi dan yang hidup perlu teruskan hidup.
      Umi selalu harapkan along sebagai tonggak keluarga kita sebab dalam kalangan anak-anak umi alonglah manusia yang umi kenali seorang yang sangat tabah dalam menempuhi ujian hidup. Umi mahu along tabahkan abah dengan kakak. Umi tak mahu melihat air mata mereka tumpah di saat tubuh umi dimasukkan ke dalam liang lahad. Hantarlah umi dengan penuh senyuman yang along, abah dan kakak rasakan paling manis. Itulah yang umi harapkan daripada anak-anak umi dan suami umi.
      Doakan hidup umi terus tenang ketika di alam barzakh. Umi mahu along galas tanggungjawab seba­gai tonggak keluarga kita. Jagalah abah sebaik mungkin. Ingatkan kakak jangan pernah rasa yang umi dengan abah anggap kakak sebagai anak angkat. Dan suruhlah kakak mencari calon suami yang terbaik untuk dirinya yang boleh memimpin kakak dengan baik. Cubalah lupakan abang Arie. Biarkan abang Arie tenang disana. Kakak berhak untuk dapat sebuaha kehidupan yang lebih baik.
   Umi juga mahukan yang terbaik untuk along. Lupakan segala kelukaan yang Wan lakukan pada ke­luarga kita. Itu adalah ujian daripada Allah untuk melihat ketabahan umat-Nya. Ujian yang Allah beri­kan pada kita itu adalah tanda sayang-Nya pada kita. Carilah kebahagian untuk diri along. Sudah-su­dahlah berkorban untuk orang lain tetapi hidup along tidak semenggah yang umi impikan.
   Terimalah Azif Arrayan dalam kehidupan along. Umi tahu anak umi bijak. Anak umi bijak dalam mem­buat sesebuah keputusan untuk hidup dia. Fikirlah sebaik mungkin ya anakku. Umi disini sentiasa meng­harapkan yang terbaik untuk anak-anak umi. Carilah calon suami yang sebaik mungkin dan jangan sia-siakan kehidupan along tanpa kehadiran orang tersayang disisi.
Daripada umimu,
Erida Salleh
    
  Kuat dan tabah seorang suami dan seorang bapa apabila selesai pengebumian isteri kesayangannya aku lihat abah seperti tiada lagi air mata untuk dititiskan. Begitu kuatnya kasih sayang abah dan janji taat setianya pada umi. Tiada titisan air mata yang umi mahu lihat tatkala jasadnya sudah dimamah bumi itulah janji taat setia yang abah ikat bersama umi.
Abah sedang bersalaman dengan jemaah-jemaah masjid yang mahu pulang ke rumah masing-masing  selepas selesai bertahlil di rumah aku. Sayu dan sunyi keadaan kediaman yang penuh suka duka ini cuma kelihatan kelibat saudara mara aku datang ke rumah membantu kakak mengemas rumah yang berkecah.
Kakak kesayangan aku merangkap pengarang jantung aku, Syaza Aleya sanggup pulang daripada Melbourne, Australia apabila dikhabarkan berita sedih ini. Puas abah menegahnya daripada pulang ke Malaysia tetapi kakak tetap bebal dan degil seperti aku. Kakak tetap pulang untuk menghadiri pengebumian umi.
Sepatutnya waktu-waktu begini kakak duduk di meja belajar untuk mengulangkaji kerana peperiksaan untuk mendapat pangkat PHD tidak lama lagi. Kakak bakal menamatkan pengajiannya kurang daripada setengah tahun. Kakak adalah kakak yang terbaik pernah aku temui. Kakak selalu mendahulukan keluarganya walau dalam pelbagai situasi.
Aku duduk di pangkin pokok di sekitar rumahku terkenangkan nasib diri yang kehilangan ibu disaat usiaku baru menginjak 25 tahun. “Am, tabahlah engkau! Masih ramai lagi kanak-kanak di luar sana kehilangan ibu mereka pada umur yang lebih muda daripada engkau. Jadikan setiap kekurangan dalam kehidupan engkau itu adalah kekuatan untuk engkau berdiri kukuh dalam hidup ini.” Hati kecil aku meronta minta dilepaskan dirinya daripada belenggu kesedihan.
Umi tidak sempat melihat salah seorang anaknya berumah tangga ketika hayatnya masih ada. Akak melihat aku daripada jauh hanya mampu menggelengkan kepala. Sudah kakak ketahui adiknya dirundum duka yang melampau. Untuk kali kedua adik kehilangan orang yang disayanginya. “Tabahlah wahai adikku setabah isteri-isteri Rasullah.”
Walaupun kakak duduk di luar negara tetapi kakak sentiasa mendengar cerita adik daripada umi. Kakak pasti akan pulang ke Malaysia 3 bulan sekali untuk mengubat kerinduannya. Kakak sering menelefon ibu untuk mendengar khabar kami yang berada jauh dari sisinya. Kakaklah salah seorang yang rapat dengan ibu. Apa sahaja masalah umi akan luahkan kepada kakak dahulu dan barulah padaku.
“Adik, kakak tahu kakak adalah anak susuan kepada umi sebelum adik lahir di dunia ini. Kakak selalu berharap yang salah seorang daripada ahli keluarga kakak akan datang jemput kakak tetapi hampa. Mereka langsung tidak ada perasaan sayang terhadap kakak. Kakak juga sayangkan umi kerana umi adalah segala-galanya bagi kakak begitu juga abah. Mereka tiada galang gantinya bagi kakak.
Tetapi apabila kakak teringatkan sesuatu yang umi katakan pada kakak 40 hari sebelum umi menemui ajalnya kakak terus bersemangat untuk teruskan kehidupan kakak. Kakak tidak ada sesiapa lagi di dalam dunia ini tetapi adik beruntung kerana adik ada ahli keluarga dan saudara mara yang sayangkan adik.
Kakak apa yang ada. Kakak hanya menumpang kasih daripada umi dan abah sahaja. Disebabkan itu setiap perkara yang akan kakak lakukan kakak akan bertanya pendapat umi dan abah. Kakak mahu adik jadi setabah yang mungkin. Kakak tahu adik yang paling kuat di kalangan kakak dan abah. Adik pernah hadapi rintangan yang kakak sendiri tidak mampu hadapinya seorang diri.” Pertuturan kakak terhenti disitu. Kedengaran bunyi sendu tangisan yang keluar. Aku tahu kakak juga merasakan tempias kesedihan itu.
Aku tidak mampu berkata apa-apa. Aku tidak mampu untuk membuka mulut dan membidas kata-kata kakak. Kakak kesat air matanya dengan hujung baju kurung yang dipakainya dan pergi ke dapur menyambung kembali kerja-kerja yang masih berbaki.
“Along yang kakak kenali dahulu bukannya begini. Along yang kakak kenali dahulu petah berkata-kata dan jarang untuk kakak melihat along menangis. Along yang dahulu selalu sahaja mahu menjuarai setiap apa yang dia lakukan. Bukan along yang sekarang yang selalu sahaja kalah dengan jiwa dan perasaannya. Ya Allah, bantulah adikku. Pimpinlah dia ke kancah kebahagiaan.” Suara hati kakak yang tidak mampu aku dengari tetapi yang di atas sana selalu sahaja mendengarnya.
Sudah aku ketahui kakak mungkin sudah berputus asa untuk menasihati aku. Pelbagai nasihat yang kakak berikan kepada aku untuk memulihkan semangat aku yang sudah mulai rapuh. Aku seperti tidak kisah dengan pembaziran air mata yang aku hamburkan. Aku tetap menangis dan terus menangis.
Sebenarnya air mata yang aku hamburkan ini bukanlah untuk meratapi kesedihan pemergian umi sahaja tetapi pada keesokkannya adalah majlis walimatulurus Syafiq Hazwan bersama dengan isteri pilihan ibunya. Dalam tangisan aku selalu iringi doa kepada pasangan bahagia ini semoga perkhawinan kedua yang Wan bakal bina ini kekal hingga jannah.
“Masih ada lagi cinta aku buat Wan? Wahai hati tolonglah jawab dengan sejujur-jujur yang mungkin.” Hati aku berkata-kata tetapi aku tak mampu untuk berikan jawapan pada soalan yang hati aku utarakan. Mati sahaja soalan itu disitu kerana sememangnya aku tiada jawapan untuknya.
“Bersabarlah ketika menghadapi saat-saat kehilangan orang yang tersangat. Senyumlah walaupun sesak didada ini kita sendiri tidak mampu menahannya.”

No comments:

Post a Comment