Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 12- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 12
Lamunan aku terhenti tatkala Ameer memanggil aku. “Ish! Kau ini kenapa Am? Rindukan pujaan hati kau tu ke? Beraninya Ray bagitahu perasaannya pada kau di khalayak ramai. I’m salute him! Kau tak pelik ke dia tahu pasal Wan?” Ya! Benar kata Ameer. Aku juga tertanya-tanya seorang diri daripada tadi.
“Entahlah! Aku…” Aku mengeluh lagi.
Ameer membidas kata-kata aku. “Aku apa? Aku sebenarnya keliru? Kau mahu katakan itu?” Terjahan Ameer sememangnya keluar daripada landasan yang sebenarnya.
“Salah sama sekali apa yang kau katakan itu. Aku…aku sebenarnya tak boleh terima kehadiran cinta baru dalam dunia aku. Memang aku tak boleh nafikan Encik Azif cintakan aku tetapi aku tak boleh cintakan dia. Aku dah penat. Penat sangat untuk fikirkan pasal CINTA.” Kebenaran sudah terungkap olehku.
Chad datang mendekati kami. “Am, kau okey? Ke kau masih terkejut dengan tindakan Ray? Oppsss… salah Encik Azif Arrayan kau.”
“Aku okey sahaja. Encik Azif sahaja yang tak okey. Sakit mental agaknya. Ameer dia tu kawan kau ke?” Aku bertanya untuk kepastian.
“Yalah. Kawan rapat sangat-sangat. Rahsia aku semua dalam kocek dia. Sungguh Am aku memang tak tahu kaulah Amnie Halifi yang dia cintai sejak 3 tahun dahulu. Sekarang kau just cool. Ray dah balik tadi.” Okey! Aku faham ini sudah terlebih rapat perhubungan mereka sebab rahsia Ameer ada dalam kocek Encik Azif.
“Oh! Ini rapat gila. Maknanya kau tahulah segala-galanya pasal Amnie Halifi yang dia cintakan itu? Banyak ke cerita pasal aku yang dia cerita pada kau?” Hati aku kembali bengkak. Chad yang duduk disebelah Ameer hanya mampu ketawa melihat memek muka aku yang agak menyampah baginya.
“ Bukan kau ke Amnie Halifi tu? Banyak jugalah aku simpan cerita pasal kau dalam masa 3 tahun ini. Macam-macam Ray cerita pasal kau. Nak tak nak aku kena tadah saja telinga mendengar cerita Ray. Ray kata kau masa mula-mula kerja dahulu muka bapaklah kerek dan sombong semacam. Rasa gerun nak bertegur dengan kau. Tetapi Ray cuba macam-macam perkara untuk merapatkan hubungannya dengan kau.
Ray ikut sahaja gerak kau. Kau inikan jenis apabila kata kau ‘A’ mesti ‘A’.  Ray pun buatlah keras macam kau walaupun sebenarnya Ray ini sempoi sahaja orangnya. Ray kata kau nampak cantik walaupun muka sombong. Lagi kau marah lagi Ray suka. Ray seorang lelaki yang sukakan cabaran. Cuma sejak akhir-akhir ini dia berani hantar bunga dekat kau sebab Ray bagitahu aku memang Ray cinta kau sampai mati.” Kata-kata Ameer tergantung disitu.
Aku merasakan sesuatu yang agak berbeza dengan perasaan aku. Perkataan ‘mati’ yang diucapkan oleh Ameer daripada Ray membuatkan jantung aku seperti berdetak lebih kencang. “Ya Allah mengapa hidup aku terlalu rumit? Biarkanlah Encik Azif cuba meniti bahagia dengan Aini. Tolonglah aku Ya Allah.”
“Am, aku tahu kau susah untuk lupakan Wan. Aku tak mahu Ray beribu sesalan seperti Amran. Tolonglah Am. Kau fikirlah sehabis baik yang mungkin. Aku dengan Ameer sebagai sahabat kau selalu mengharapkan yang terbaik dalam hidup kau. Kau selalu tolong sahabat-sahabat kau tetapi diri kau dan kehidupan kau sering tunggang langgang.
Kau gembirakan orang lain tetapi diri kau sering diselubungi kesedihan. Sudah lama kisah kau berlalu, Am. Kami mahukan kau yang dulu, Am bukan yang sekarang. Aku hilang Am, yang happy go lucky. Aku hilang Am, yang suka beri nasihat dalam nada keras tetapi mengusik jiwa dan membuatkan orang sering terfikir bersendirian kata-kata kau.
Terimalah Ray dalam hidup kau. Mungkin dia jodoh yang Allah tentukan untuk kau. Tolonglah, Am kau lakukan demi kami dan orang-orang lain yang mahu lihat kau hidup dalam gembira terutama sekali umi,abah dan kak Leya. Abang juga mahu lihat Am berubahkan?” Chad bertanya kepada Ameer. Aku lihat daripada jauh abah melambai ke arah aku. Aku hanya tersenyum untuk membalas lambaiannya.
“Scha, kenapa abang tak tahu yang Amran sukakan Am? Kenapa Scha tak bagi tahu abang? Sampainya hati sayang.” Mereka cuba membina bahagia. Aku gembira dengan perkembangan mereka walaupun aku berasa sangat sedih melihat kegembiraan yang mereka cuba bina.
“Dah sampai pun hati Scha dekat abang. Maaflah abang ini rahsia kami bertiga. Baru hari ini abang berkesempatan untuk mengetahui semuanya. Rahsia tentang Amran cintakan Am, Scha simpan sejak daripada tingkatan 4. Maafkan Scha, abang.” Ameer mengangguk tanda Ameer mengerti keadaan kami.
“Fikirlah yang terbaik, Am untuk diri kau.Aku tak sangka dalam kesombongan kau itu ramai peminat kau. Setahu aku kau bukanlah jenis peramah sangat. Ada insan yang setia mencintai kau tetapi kau tetap mengejar manusia yang hampir menghancurkan seluruh kehidupan kau. Amran cintakan kau begitu juga dengan Ray.” Perbualan kami mati disitu sahaja. Aku terpaksa pulang kerana ada hal kecemasan berlaku di dapur hotel.
*******
 Tidak lama selepas perkhawinan Ameer dan Scha aku menerima panggilan telefon daripada Wan. Wan mahu bertemu dengan aku kerana Wan mahu mengatakan kepada aku sesuatu perkara yang penting.
Aku menyetujui sahaja kemahuannya. Aku sendiri keliru dengan tindakan yang aku lakukan. Perilaku aku telah mendahului pemikiran aku. Perasaan rindu terhadap Wan mula membelenggu diri tetapi aku cuba menafikannya. Aku tidak sanggup lagi untuk hadapinya seorang diri sekali lagi.
Daripada jauh aku melihat Wan sedang menantikan kehadiran aku di sebuah meja. Aku tetap memberi­kannya sebuah senyuman walaupun ianya plastik. Aku terasa kesakitannya tatkala melihat wajah Wan. Aku kurang pasti mengapa ianya terjadi. Mungkin luka itu terlalu dalam.
Wan setia menunggu aku duduk di kerusi yang ditariknya untuk aku. Aku menarik kerusi lain untuk duduk. Mahu atau tidak Wan terpaksa menanggung malu yang Wan ciptakannya sendiri. Aku mula bersuara.
“Hal apa yang penting sangat yang Wan hendak beritahu pada Am? Boleh kita cepatkan sikit perjumpaan kita ini kerana Am masih banyak lagi kerja daripada berjumpa dengan Wan.” Nada suara aku agak keras. Mahu atau tidak Wan terpaksa terima itulah nada aku sekarang untuk dirinya.
Aku tetap mahu mempercepatkan pertemuan ini walaupun aku sebenarnya bercuti pada hari ini hanya untuk berjumpa dengan Wan. Mungkin Wan faham bahawa aku sudah mula memupuk diri aku untuk membencinya. Wan tidak perlu mengetahui apa-apa tentang aku.
Aku tidak pernah membencinya walau pada hakikatnya aku kelihatan kasar dengannya tetapi jauh di lubuk hati aku, aku masih dan tetap akan cintakan Wan. Susah untuk aku lupakan kenangan itu walaupun aku sudah cuba. Wan masih senyap tiada suara yang aku dengari keluar daripada bibirnya.
Wan tetap setia menatap wajah aku seperti melepaskan segala kerinduannya terhadap diri aku. Aku gelisah melihat pandangan tajamnya pada mata aku. Aku genggam kuat sapu tangan milik Wan yang pernah Wan berikan kepada aku di bawah meja. Mungkin Wan perasan mata aku mentafsir segala-gala cintaku buat dirinya.
Wan menyerahkan satu sampul surat dan satu nota lekat pada sampul surat itu. Setelah aku menerima sampul surat itu, Wan berlalu pergi tanpa jawapan untuk soalan yang aku ajukan padanya. Aku tatap nota lekat yang Wan berikan pada aku.
Sungguh aku tidak sangka Wan masih ingat akan tabiat aku yang suka menulis pada nota lekat. Di atas meja aku lihat ada segelas air kegemaran aku. Wan juga seperti aku. Wan mungkin tidak dapat lupakan aku. Begitu kuat ujian Allah ke atas cinta kami.
“Tetapi mengapa Wan lakukan begitu terhadap aku?” Aku biarkan sahaja persoalan itu tidak ada jawapannya. Aku membaca nota lekat yang Wan berikan pada aku. Wan meminta permohonan maaf daripada aku atas kesalahan yang Wan lakukan terhadap diriku. Aku tersenyum sendiri membaca nota lekat yang Wan berikan pada aku. Begitu banyak memek muka yang dilukiskan pada nota itu. Comel!
Ya! Aku memang boleh maafkan dirinya tetapi untuk lupakan semua kenangan yang membuatkan aku terlalu sakit itu aku tak mampu lakukannya. “Maafkan Am, Wan. Am tak boleh tunaikan permintaan Wan.”
Aku membawa keluar kad daripada sampul surat yang diberikan oleh Wan. Luluh hati aku tatkala aku melihat pada kad itu. Hati aku kembali menangis. Air mata aku kembali berjurai pada pipi apabila melihat kad jemputan ke perkhawinannya.
Ya Allah, dugaan apakah ini? Syahdunya hati aku membaca kad bait-bait kata yang tertera pada kad yang Wan serahkan pada aku. Hati ini berasa serba salah.

Walimatulurus
Dengan izin Alah SWT ke atas hamba-Nya
yang merancang, kami
Haji Ahmad Khalid Bin Mohd Salleh & Hajjah Zainab Binti
Jamaluddin
Sejambak bunga setepak sirih dihulurkan dengan
kehadiran Dato’/ Datin / Tuan /Puan
/ Encik / Cik
……………………………………
        Seisi keluarga ke majlis perkhawinan
anakanda putera kami yang dikasihi…..

Syafiq Hazwan Bin Ahmad Khalid
Disatukan dengan……

Bacaan aku terhenti disitu sahaja. Memang sah Wan akan melangsungkan perkhawinannya sekali lagi. Mungkin dengan pilihan ibunya yang lebih baik daripada bekas isterinya yang ditangkap khalwat dahulu.
Sungguh aku katakan aku masih mengharapkan Wan berada di sisi aku sepanjang hidup aku tetapi harapan hanya tinggal harapan. Aku tidak mungkin akan menggapainya. Daripada jauh aku masih tercari-cari susuk tubuh Wan.
Aku melihat dari jauh Wan begitu berat untuk meninggalkan aku. Kakinya melangkah perlahan. Kelihatan seperti Wan mahu melihat aku buat kali terakhir sebelum Wan hidup bahagia bersama pasangan pilihan ibunya.
Aku berlari keluar daripada restoran dan aku terus memandu tanpa arah tujuan. Aku sendiri tidak ketahui destinasi manakah yang ingin aku tujui untuk menenangkan hati aku yang sedang lara. Untuk kali keduanya, Wan melukai hati aku.
“Umi, bilakah along dapat mengapai bahagia. Alangkah gembiranya aku jikalau kakak Leya ada disisi aku. Akak tolong along hapuskan Wan daripada hidup along. Ya Allah indahnya hidup aku jikalau engkau melupakan ingatan aku. Aku akan hidup bahagia semungkin yang aku mampu tanpa kenangan yang menyakitkan aku.”
Puas aku setiap kali solat aku pasti akan berteleku lama di tikar sejadah memohon doa daripada Allah. Begitu banyak juraian air mata aku hamburkan kepada Rabb. Semoga segala doaku dimakbulkan oleh Allah. “Permudahkan segala urusanku, Ya Rabb.”
Daripada Kuala Lumpur aku memandu kereta tanpa tujuan. Yang aku tahu aku mahu sebuah tempat yang boleh menenangkan pemikiran aku. Apabila aku sedar aku sudah berada di sebuah pantai di Kuantan.
Tempatnya sangat tenang dan damai. Aku berasa begitu selesa apabila terkena bayu laut disitu. Hati aku begitu tenang apabila berada di pantai tersebut. Aku terasa puas dan terus-terusan menikmati ketenangan disitu.
Seorang lelaki menyapa aku ketika aku sedang leka menikmati keindahan alam semulajadi. Aku sangat kenali suara itu. Aku toleh ke belakang untuk melihat gerangan siapakah yang menyapa aku. Hati aku gundah gulana. “Ya Allah mengapa dia perlu hadir pada waktu, saat dan ketika aku begini?”
Gerangan dirinya akan hadir apabila kesedihan mula melanda diri aku. Aku juga kurang faham mengapa dia perlu ada pada setia situasi dalam kehidupan aku. Encik Azif Arrayan hadirmu bukanlah memberi kebahagian malah hadirmu menyesakkan benak otakku.
“Am…… saya tetap tak boleh terima orang lain dalam kehidupan saya selain awak. Tolonglah faham saya, Am. Saya terlalu cintakan awak.” Kaki lincah aku bermain dengan pasir di pantai yang aku kunjungi.
“Cintailah orang yang diaturkan oleh Allah untuk diri encik sendiri. Tak perlulah encik bazirkan segala cinta encik untuk saya. Maafkan saya walaupun saya mengetahui encik adalah orang yang begitu sempurna pada semua mata manusia tetapi bukan pada mata saya. Aini Fasihah orang yang terbaik untuk terima cinta encik.
Saya bukan memaksa encik untuk mencintai Aini tetapi bukalah mata hati dan mata encik sendiri sebesar-besar yang mungkin untuk melihat segla kesempurnaan yang ada pada diri Aini. Sememangnya semua manusia dalam dunia ini tidak sempurna tetapi gunakanlah setiap ketidak sempurnaan Aini itu untuk encik cuba mencintai dia. Saya rasa encik sudah faham kesemuanya.
Dan satu lagi saya minta jangan campur urusan hidup saya tidak kira 10 tahu lepas, sekarang mahupun yang akan datang. Saya tak suka. Saya tahu encik begitu bijak dalam menilai yang mana intan dan yang mana kaca.” Aku sudahi kata-kata aku disitu dan tiba-tiba telefon bimbit aku menjerit minta diangkat.
Abah menelefon aku memberitahu yang umi rebah di bilik air dan sekarang umi masih lagi dalam keadaan tidak sedarkan diri. Umi dirawat di Hospital Besar Kuala Lipis. Abah menyuruh aku pulang sesegera yang mungkin kerana sebelum umi rebah di bilik air umi ada meminta abah menelefon aku menyuruh aku pulang kerana umi rindu dengan aku.
Untuk kesekian kalinya, air mata aku bertakung pada tubir mata aku. “Rabb, dugaan apakah yang engkau berikan pada aku di saat aku masih mencari-cari ketenangan. Berikanlah aku kekuatan untuk hadapi semua dugaan ini. Aku tahu aku tabah dan kuat untuk menangani semua cubaan-Mu.” Hati ini berdoa sendiri meminta diberikan kekuatan.

“Kehilanganmu sungguh berat bagiku
 Hampa hidupku terasa tanpa kamu”
*Kangen Band-Kehilanganmu Berat Bagiku

No comments:

Post a Comment