Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 11- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 11
Aku dan Chad menunggu Yol di hotel yang cikgu Arbaiyah sudah tempahkan untuk pertemuan antara dua insan ini. Pelayan membawa kami ke meja yang sudah ditempah. Yol sudah melambaikan tangan ke arah kami.
 Chad seperti gelisah. Aku tahu Chad agak kekok dan risau untuk bertemu dengan bakal suaminya. Untuk kali pertamanya Chad menjadi begitu. Huluran salam daripada Yol aku terima supaya tidak mengaibkan­nya walaupun aku tahu aku dan Yol haram bersentuhan.
Chad juga seperti aku. Kerana keadaan yang memaksa kami menerima huluran salam daripada Yol. Yol menghadiahkan Chad pandangan yang agak tajam pada aku dan sukar untuk difahami aku. Mungkin hanya Chad yang memahaminya.
Aku mula memecah kesunyian yang dibina oleh Yol dan Chad. Pelbagai perkara yang aku bualkan bersama Yol. Aku bosan melihat Chad yang hanya diam dan Chad hanya tahu senyum sahaja.
Selesai makan aku ke tandas. Aku sengaja tinggalkan Yol dan Chad berdua-duaan untuk mereka masing-masing memberikan penjelasan masing-masing. Alasan ke tandas itu adalah alasan basi bagi aku. Hanya alasan untuk aku melihat kemesraan Chad dan Yol.
Daripada jauh aku intai mereka berdua. Tetap membatukan diri membuat perkara masing-masing. Aku sudah merasakan cubaan aku ini tidak berjaya membuatkan hubungan mereka menjadi rapat. Aku mengeluh!
“Scha….” Yol mula bersuara. Hasrat aku untuk pulang ke meja aku batalkan. Aku duduk di sebalik tirai untuk mengintai mereka.
“Oh! Ada pun suaranya ingatkan takda tadi. Baru nak ajak Scha cakap masa Am takda. Meer, Scha minta maaf sangat-sangat pada Meer.” Aku suka mengekek seorang diri. Dikatakan Yol tidak bercakap sedangkan Chad yang tidak bersuara.
“Ala, salahkan orang pula. Awak yang tak nak bercakap kita pula yang disalahkan. Awak minta maaf sebab apa ya?” Aku faham Yol sengaja buat tidak tahu apa kesalahan Chad. Yol mahu Chad belajar daripada kesilapannya sendiri.
“Benci betullah dengan Meer ni! Scha minta maaf atas segala kesilapan yang Scha buat pada Meer….” Perbualan mereka terhenti. Aku sengaja datang menyergah mereka.
“Oh! Aku blah kau orang baru nak cakap? Kenapalah kau orang nak sorok benda baik daripada aku. Yalah aku tahu aku bukan penting pun dalam hidup kau orang.” Aku sengaja merajuk dengan Chad dan Yol. Tujuan aku hanya satu untuk melihat kerjasama mereka berdua memujuk aku.
Yol dan Chad berpandangan. Mereka tahu aku merajuk. Yol sudah tidak boleh memujuk aku seperti selalu. Memanggil aku seperti panggilan selalu yang dipanggil untuk memujuk aku kerana mahu menjaga hati Chad. Chad seperti mencari akal memujuk aku.
Aku bangun daripada kerusi. Sahaja mengacah mereka kononnya aku mahu pulang.
“Am! Janganlah balik lagi. Aku dan Meer tak pernah anggap kau orang luar pun. Dalam hidup kami kaulah orang yang terpenting. Am, kau banyak berikan aku semangat dan cara-cara membuat keputusan seperti orang matang.” Kata-katanya mati disitu. Yol pula menyambung.
“Am, kau banyak berikan aku maksud erti sebuah kehidupan. Memang betul kata Scha dalam kalangan kita semua kaulah yang paling matang dan bijak dalam membuat keputusan. Kau berikan aku cara bagaimana mahu menangani kehendak mama dan papa aku yang suruh aku khawin dengan Scha.” Chad mengangguk tanda menyetujui perkara itu.
“Am, demi Allah aku dan Meer sayang sangat-sangat pada kau. Kau macam kakak sulung kami. Efa pula ibu kita dan ayahnya tetap Fazlee. Kakak sulung sudah ada tapi abang sulungnya mana ya?” Chad memandang Yol seperti meminta kekuatan untuk menanyakan soalan maut itu.
“Maaf, aku tak mampu untuk jawab soalan kau Chad. Aku takkan cintai lelaki yang mencintai aku tetapi aku akan cintai lelaki yang telah diaturkan oleh Allah untuk aku syurga dan akhirat. Hanya jawapan itu aku mampu berikan pada kau.” Ameer tergamam seketika mendengar kata-kata aku. Chad hanya mampu diam.
“Am, ini kau ke? Kata-kata kau terlalu puitis dan sedap didengari oleh halwa telinga. Untuk kali pertamanya aku mendengar kau menutur seperti tadi. Scha, awak selalu dengar ke Am berkata-kata seperti tadi?” Aku tersenyum sendirian.
“ Selalu tapi ada satu kata-kata yang Am berikan pada Scha yang Scha tak pernah nak faham dan takkan faham. Kata-kata dia berbunyi begini…”
“Apabila kita bertemu dengan orang yang kita kasihi pada masa yang tepat itulah kesempatan malah apabila kita bertemu dengan seseorang yang membuatkan hati kita tertarik itu bukan pilihan tetapi itulah kesempatan”
Yol khusyuk mendengar kata-kata yang diluahkan oleh Chad. Yol cuba memahami satu persatu maksud kata-kata itu. Aku berasa terharu kerana Chad yang kusangkakan rock kapak tidak akan menghafal kata-kata seperti itu.
“Ya Allah, Am kau dalam diam seorang yang hebat. Sungguh aku tak pernah sangka kau seorang yang pandai berbahasa. Sebagai seorang sahabt aku bangga dengan bakat terpendam yang kau miliki.” Chad ketawa seorang diri. Untuk kali pertamanya, aku melihat sinar kebahagiannya akan muncul dalam perkhawinan mereka nanti. InshaAllah.
“Sudah-sudahlah puji aku, Yol. Dah lama sangat ini aku bawa Chad keluar dengan kau. Kau orang berdua ini berdarah manis. Kau tahu tak jalan balik rumah kau? Bukan rumah Chad tahu!” Chad mengetip aku menggunakan senjata ketamnya.
“Takkkkkkk…” Ameer menjawab dengan muka yang selamba sahaja sambil menyedut minumannya.
“Alahai gediknya pakcik seorang ni! Bawa-bawalah bersabar sikit Meer. Seminggu sahaja lagi perkhawi­nan kau orang.” Aku lihat Ameer bermain mata dengan Chad seperti mengisyaratkan sesuatu.
“Am… Kau sayang aku tak?” Aku menganggukkan kepala.
“Ameer request kau jadi pengapit kami dan… dan… Ameer nak kau bawak abang sulung kami masa wedding kami. Bolehkan?” Memek muka mereka seperti sangat mengharapkan jawapan yang baik daripada aku.
“InshaAllah. Kalau ada jodoh aku dalam masa seminggu ini sebelum perkhawinan kau orang. Aku akan bawa abang sulung kau orang tetapi aku tak janji.” Ameer sudah mula mencebik. Memek muka Chad agak sedih dengan jawapan aku.
Aku tarik tangan Chad untuk mengajaknya pulang. “Yol, kita orang balik dulu. Nanti bakal mama kau bising dekat aku bukan dekat kau. Jumpa hari akad nikah sahaja. Nak nombor telefon Chad? Jangan harap aku kasi pada kau. Apa-apa hal telefon aku nanti aku bagi tahu Chad.
Tahan sajalah rindu kau tu. Seminggu saja ya sayang. Lepas nikah nanti jumpalah Scha kau ini lama-lama. Nak kurung dalam bilik pun takpa. Bye, gua nak bawak balik anak orang a.k.a bakal bini kau.” Ameer terpaksa pasrah dengan keputusan aku. Mahu atau tidak Ameer terpaksa terimanya dengan redha sahaja.
******.
 Hari yang ditunggu-tunggu oleh ramai pihak muncul jua. Aku sebak melihat Chad cantik dengan busana yang direka oleh Hatta Dolmat. Aku sendiri kurang pasti dengan perasaan aku. Aku mengeluh dan terus mengeluh!
“Maaf Chad. Maaf Yol aku tak mampu bawa abang sulung kau orang berdua. Aku masih tiada pengganti, Wan.” Aku bermonolog dalam hati tatkala mengenangkan permintaan Chad dan Ameer.
Chad begitu tenang walaupun pada badannya sudah bersalut sepasang baju pengantin yang sungguh cantik. Aku memang sudah ketahui bahawa aku menjadi kepada Chad tetapi aku kurang pasti siapa yang menjadi pengapit kepada Yol. Itu yang membuatkan aku runsing.
Aku runsing kerana aku tidak membawa seorang pun pengganti abang sulung mereka. Permintaan mereka aku tak mampu aku terima. “Siapakah yang akan menjadi pasangan pengapit aku? Aku harap sangat-sangat dia itu sekepala dengan aku. Amin.” Hati kecil aku meminta perkara yang aku sendiri kurang pasti.
Aku asyik memerhati tingkah laku Chad. Pada wajahnya tiada secalit pun perasaan resah gelisah bermukim. Chad begitu tenang dalam menangani dirinya dalam majlis begitu. Kalau aku menjadi Chad sudah tentu aku akan tidak duduk diam.
Alhamdulillah! Selepas 2 kali lafaz akhirnya Syasya Airyscha Binti Mohd Asri sah menjadi milik Ameerol Amin Bin Abu Bakar. Mulut berkata lain hati berkata lain. Itulah krateria cerita cinta Ameer dan Chad yang aku ketahuinya sendiri. Hati berkata sayang tetapi mulut berkata benci.
Mungkin agak susah untuk mereka menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru. Mereka harus membina perhubungan cinta secara perlahan-lahan. Itulah indahnya bagi sebuah perkhawinan yang memulakan cinta selepas khawin. Ianya lebih sinonim dengan ‘cinta selepas nikah’.
Selepas selesai majlis perkhawinan tersebut aku berjumpa dengan Yol untuk kepastian keputusan yang sebenar. Ameer memulakan bicara.
“Am, aku…aku…entahlah Am. Hati aku rasa bercampur baur. Dalam rindu ada benci, dalam benci ada sayang tetapi dalam sayang aku sendiri tak pasti masihkah ada cinta buat Scha. Aku akan cuba mencin­tainya secara perlahan-lahan. Terima kasih atas segala nasihat kau, Am.” Katanya mati disitu.
Pengapitnya Azif Arrayan! Memanggilnya. Sungguh aku sakit hati tatkala mengenangkan peristiwa yang berlaku sebentar tadi. Encik Azif sememangnya suka memalukan dirinya sendiri dihadapan orang ramai. Aku juga terpaksa menanggung malu atas segala perbuatannya.
Selepas selesai Yol menyanyikan lagu buat Chad. Encik Azif merampas microphone daripada Ameer untuk menyanyikan satu lagu. Pada sangkaan aku ianya mungkin untuk pasangan bahagia ini, Syasya dan Ameerol tetapi telahan aku salah belaka.
Encik Azif akhiri nyanyiannya dengan ucapan yang agak menyakitkan hati aku dan telah memalukan aku dihadapan orang ramai dan pasangan pengantin yang sedang membina bahagia itu.
“Amnie Halifi Binti Ahmad Harith saya cintakan awak. Awak cintakan saya tak? Ohh! Baru saya ingat awak pernah cakap hanya awak yang boleh katakan pada saya apabila tiba pada masa yang sesuai. Saya sangat nantikan waktu itu. Saya harap awak boleh jadi isteri dan ibu kepada anak-anak saya sehingga jannah.
Itulah kesempatan yang ingin saya rampas daripada orang yang awak cintai daripada 10 tahun yang lalu sehingga sekarang, Syafiq Hazwan. Am saya harap awak dapat terima saya seadanya. Tolonglah Am faham cinta saya untuk awak. Saya terlalu cintakan awak sepanjang hidup saya.” Seisi dewan bertepuk tangan. Aku tak mampu melakukan apa-apa.
Aini, Ayya, Feesua, Syirah, Efa, Fazlee, Anis, Amran, Aneem, abang Zaf, umi dan abah tak sangka perkara sebegini akan berlaku. Aku tidak mampu menegah daripada berlaku. Aini aku terlihat daripada jauh mukanya sudah berubah. Aku sudah agak perkara ini bakal terjadi. Memang sah Azif Arrayan ialah lelaki yang Aini Fasihah cinta. Datuk Mansor Eusof dan Datin Zaharah tergamam mendengar luahan hati anak mereka
Aku mengepal penumbuk tanda geram. Chad dan Yol sangat faham aku dalam keadaan marah dan agak tertekan. Aku ambil kembali microphone itu dan membidas kata-katanya. “Maaf semua bos saya ini ada masalah kesihatan.” Kata-kata aku terhenti disitu dan aku tarik Encik Azif keluar daripada dewan.
“Terima kasih atas segala cubaan encik tadi untuk malukan diri encik. Maafkan saya kalau kata-kata saya ini akan mengguris hati encik. Encik saya mohon tolong tinggalkan majlis ini kalau encik rasa mahu melihat saya bekerja di hotel Permai lagi. Terima kasih.” Aku meninggalkannya yang termangu seorang diri di luar dewan sambil memikirkan kembali kata-kata aku sebentar tadi. Aku masuk kembali ke dalam dewan.
“Am! Awak harus dengar penjelasan saya dahulu.” Encik Azif memanggil aku dalam nada menjerit.
Langkah aku terhenti. “Penjelasan apa lagi? Cukuplah encik sudah malukan saya depan orang ramai tadi. Encik tak faham Bahasa Melayu ke yang saya tak cintakan encik. Encik dengar sini baik-baik. Cintailah orang yang mencintai encik dan percayalah bahawa dia adalah orang yang Allah telah aturkan untuk encik dan dialah orangnya, Aini Fasihah.”
Pada waktu yang sangat tepat dan aku sangat memerlukan Aini. Aku menunjukkan jari aku ke arah Aini. Aku memanggil Aini untuk aku temukan dengan Encik Azif Arrayan. “Percayalah kata-kata saya Aini Fasihah adalah cinta yang Allah aturkan buat encik dan bukannya saya. Maafkan saya.” Aku berlalu pergi dari situ.
Aini yang tidak faham dengan keadaan kami termangu seorang diri memikirkan kata-kata aku. Encik Azif hanya memandang kosong ke arah aku. Pandangannya terus jatuh pada Aini. Langkah Aini terhenti apabila Encik Azif tiba-tiba memanggilnya.
“Awak… memang betul-betul cintakan saya?” Aini memusingkan badannya. Air mata Aini mengalir di pipinya. Aku faham Aini mungkin sedih.
“Aini rasa Azif sendiri sudah ada jawapannya. Aini akan berikan Azif ruang dan waktu untuk Azif berfikir selama mana yang Azif mahukan. Aini tahu Azif begitu cintakan Am. Aini terpaksa terima hakikat itu.” Encik Azif meraup mukanya. Ya! Mungkin dia sedar atas kesilapannya sendiri.
“Terima kasih atas segala ruang yang doktor berikan pada Azif. Azif terlalu buta dalam menilai diri doktor. Azif… tetap mencari yang jauh sedangkan yang dekat selalu ada disisi Azif pada setiap waktu tidak kira dalam suka atau duka. Maafkan saya Doktor Aini Fasihah.” Encik Azif mengeluh. Mungkin dia telah sedar kesilapannya dalam menilai hati budi orang.
Aini ialah doktor peribadi keluarga Datuk Mansor Eusof. Aini akan selalu bertemu dengan Encik Azif pada setiap minggu kerana Aini akan ke rumah Encik Azif untuk memberikan rawatan fisioterapi kepada ibu Encik Azif yang lumpuh. Aini banyak berjasa dengan keluarga Datuk Mansor Eusof.
Aini menghulurkan nota kepada Ancik Azif. Encik Azif hanya tersenyum apabila membaca nota daripada Aini. Encik Azif menyeluk poketnya dan menghulurkan Aini sapu tangan miliknya. Aini mengelap air matanya dengan sapu tangan yang Encik Azif hulurkan padanya. Dari situ mungkin akan bermula episod baru cinta Aini dan Encik Azif.
“My life how it should be no matter how hard it is I’ll be fine without you yes I will be fine”

No comments:

Post a Comment