Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 4- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 4
Sedar tidak sedar, aku sudah terlelap. Aini hanya menggelengkan kepalanya. Itu adalah salah satu hobi aku apabila aku hanya duduk disebelah pemandu sahaja. Aini sudah lali dengan hobi aku. Apabila aku sedar kami sudah berada di halaman rumah mak tok.

“Argh! Finally we are here. Home sweet home.” Aku bercakap sambil menutup mulut aku yang sedang menguap kerana aku baru bangun daripada tidur.

Aku berjalan ke arah pantai mencari susuk tubuh Aini. “Dah bangun dah? Kita dah sampai setengah jam yang lalu dah. Kau tidur tidak ingat dunia.” Tangan Aini lincah menulis sesuatu di atas pasir dengan menggunakan sebatang kayu yang dijumpainya.

“Ohh. Kau ni kenapa? Lain sangat aku tengok kau ni.” Sungguh! Wajah Aini sangat ketat ketika itu. Bayu laut terlalu kuat dan menyinggah pada tubuh kami. Tudung yang kami pakai terbang ditiup angin.

“Aku saja cari ketenangan untuk diri aku. Aku tengah serabut sekarang ni. Nenek tidak ada di rumah nenek pergi ziarah kawan nenek.” Kata-katanya mengusik pintu hatiku.

“Ohh. You want to share? Aku sedia menjadi pendengar kau.” Aini bangun dan berjalan menuju ke gigi air. Aku mengikut sahaja kemana kaki Aini melangkah.

Aku hanya duduk di bawah pokok kelapa yang rendang untuk berteduh. Aku melihat Aini leka bermain dengan air seperti sudah 1 tahun tidak berjumpa air. Cuaca hari ini agak panas agak terasa bahang kepanasan matahari pada hari ini. Aini mengambil tempat disebelah aku. Sungguh nyaman bayu laut yang menyapa kami. Anginnya sangat memberikan ketenangan pada jiwa aku.

Dari jauh aku terpandang pangkin yang selalu menjadi tempat aku dan Wan melepak. Aku membawa jauh mata aku daripada pangkin itu. Satu persatu kenangan aku dan Wan terpancar di hadapan mata aku. Bengkek pulak hati aku tatkala mengenangkannya!

“Am, aku….aku….” Dia mengeluh perlahan tetapi keresahan yang dialaminya tetap bermukim pada riak wajahnya. Ayatnya tiba-tiba mati disitu. Aku amat memahami dirinya. “See? Mengeluh lagi.”

Aini akan menjadi seorang yang tergagap-gagap untuk menuturkan katanya apabila dirinya dibelenggu oleh masalah yang agak membebankan. Sungguh! Aku kenal dirinya.

Aku tetap setia menanti apa sahaja yang Aini mahu luahkan.

Aini menarik nafas sedalam-dalam yang mungkin dan melepaskannya. “Am, mak dengan abah aku dah carikan aku jodoh. Aku tidak boleh terima jodoh yang mereka carikan untuk aku. Aku tidak ada cara bagaimana mahu mengelak.” Akhirnya terluah segala masalah yang terbuku dihatinya.

“Adakah kau dah ada pilihan sendiri? Kalau sudah ada kau sepatutnya berterus terang saja. Tak perlu kau biarkan mereka tertanya-tanya. Kesian mak dengan abah kau. Sepatutnya kau lebih bijak dalam menangani hal sebegini.” Aini mengangguk sahaja tanda mengiakan.

“Ya, aku dah ada yang bertakhta dihati. Tapi aku tidak pasti samada dia menyukai aku atau tidak.” Jauh Aini memandang laut. Pandangannya seperti menghamburkan segala stress yang dialami oleh dirinya.

Aku tidak mampu berkata apa-apa. Aini sepatutnya lebih bijak dalam menyuarakan pendapatnya tetapi apabila ianya berkaitan dengan parents. Aini pasti akan mengalah. Aku membiarkan keadaan tenang seketika. Perlahan-lahan aku menarik nafas.

“Am,kalaulah kau tahu sapa yang aku cinta mesti kau akan menjerit. Azif Arrayan! Kenapalah kau berjaya bertakhta di hati aku, Azif?” Aini bermonolog sendirian.

*******

“Aini, aku akan tunaikan janji aku pada kau. Kau nak dengar atau tidak?” Mata kami bertentangan.

Of course la aku nak dengar.” Aini setia menantinya.

“Masa aku tinggalkan kampung dulu, kita di tingkatan 4. Aku pergi sebab permohonan aku di KVP, Temerloh diterima dan aku dapat course yang aku mohon. Aku nak tolak permohonan ke KVP  tetapi umi kata lebih baik aku pergi. Aku pun pergi tetapi dalam keadaan separuh jiwa sahaja.” Dalam nada lirih aku teguhkan jua hati aku untuk meneruskan cerita ini.

“Sebab apa kau pergi? Aku frust menonggeng dengan kau sebab kau tinggalkan aku macam tu je. Dah la tak inform apa-apa pun dekat aku.” Nada Aini penuh dengan kekecewaan.

“Silap aku jugak aku pergi tanpa bagitahu kau. Disaat itu keadaan terlalu mendesak aku pergi. Aku buntu sangat, aku tidak mengetahui cara lain untuk mengelak daripada semua perkara ini. Aku pergi disebabkan sepupu aku selalu mendesak aku untuk menerima dirinya sebagai kekasih hati. Kau tahu aku tidak suka bercinta kalau kita masih di bangku sekolah.” Aini merasakan kata-kata itu aku tujukan kepadanya.

Aku meneruskan cerita aku. Aini tetap membatukan diri. Mata miliknya asyik memandang laut.

“Itulah bak kata orang lari sejauh mana pun kalau dah suka, hujung dunia pun dia tetap akan cari kita. Susah hidup ini jikalau kita terjumpa orang yang psiko macam dia. Aku hidup dalam keadaan terseksa sementara. Aku bagaikan hilang arah tujuan untuk hidup kerana kehidupan aku sering dihantui oleh bayangan diri, Syafiq Hazwan.

Kadang-kadang pilihan yang kita buat untuk diri kita tidak selalunya betul. Kesilapan tetap akan hadir. Macam aku, kononnya aku memilih untuk lari daripada masalah. Aku selalu ambil mudah dalam segala hal. Tetapi rahsia aku tidak pernah bertahan lama. Dia terus-terusan kejar aku.” Aku terhenti seketika disitu.

“Cop! Await hang tak pergi KVP luar pada Pahang?” Aku tersenyum.

“Aku takkan pergi jauh daripada keluarga aku.” Aini mengangguk dan membuat isyarat supaya aku teruskan bercerita.

“Setiap kali cuti, aku akan balik kampung umi sebab itu sahaja tempat yang terdekat. Lagipun keluarga aku ramai yang duduk di sana. Dia akan ada di kampung itu jikalau aku pulang ke sana. Mahu atau tidak aku terpaksa menghadap mukanya. Pelbagai ugutan yang aku berikan kepada makde aku supaya jangan memberitahu Syafiq Hazwan tentang kepulangan tetapi dia tetap begitu.

Degil! Pernah sekali sahaja aku tunaikan apa yang aku katakan. Makde aku sungguh risau kerana aku tidak pulang. Aku pergi ke Kuantan untuk release tension. Tetapi aku tetap dalam keadaan stress ketika itu kerana telefom bimbit aku selalu sahaja menjerit minta diangkat.” Aku berhenti seketika kerana Aini seperti mahu mengajukan soalan.

“Siapa call kau time tu?” Aku tersengih. “Sudah tahu bertanya pula. Annoying betul.”

“Semua ahli keluarga aku tetapi missed call paling banyak daripada Wan. Serabut sangat! Pada keesok­kan hari juga aku pulang ke kampung. Dia tetap nak interframe. Aku rasa macam nak sengkeh-sengkeh je kepala dia. Sibuk tanya itu ini. Semua dia hendak ambil tahu.”

“Ohh, teruskan. Bila kau boleh tangkap cintan dengan dia?” Sensitive question! Aku mula membuat riak yang agak membosankan.

“Kalau kau jadi aku kau rasa best ke kalau ada orang sibuk hal kau 24/7? Mestilah tidak? Lama kelamaan aku menjadi lali apabila ditanya macam-macam oleh Wan. Macam aku cakap sebentar tadi, mahu atau tidak aku terpaksa layan dia juga. Apabila sudah menjadi kebiasaan ianya akan menjadi sesuatu diluar kebiasaan. Faham?”

“Faham sangat. So, apa yang terjadi selepas itu?” Aini fokus mendengar cerita aku.

“Aku selalu nafikan perasaan aku terhadap dirinya. Walaupun kadang-kadang persoalan dia ada menyer­kap aku. Aku cuba buat seperti biasa walaupun kadang-kadang jatung aku berdegup lebih kencang daripada selalu apabila ketemu sama Wan. Aku malas melayan perasaan aku.” Aini sudah mengenali diri aku. Aku tak tangkap jiwang! Pada aku itu semua poyo.

“Umi dengan abah tahu tentang semua ni?” Ha! Itu adalah soalan yang memang patut Aini tanyakan pada aku. Disaat itu aku merasakan aku telah membuka satu kaunter pertanyaan seperti ask.fm. Famous aku! Kuat betul aku berangan.

“Mestilah diaorang tahu sebab diaorang yang planned. Akak dan aku mempunyai nasib yang sama. Jodoh kami ditetapkan oleh umi. Tetapi akak beruntung sebab percintaan akak pada permulaan tidak melalui jalan yang sukar. Tetapi ianya menjadi sukar apabila Allah menarik nyawa orang yang akak sayang. Pada ketika itu, aku tidak mampu melakukan apa-apa untuk akak.”

“Teruskan” Dia tetap setia mendengar cerita aku walaupun agak sudah mula tergagap-gagap untuk bercerita. Aku cuba menahan kesedihan yang sedang bertakhta di hati. Aku tidak mengetahui kenapa aku menjadi begini jikalau nama Syafiq Hazwan meniti di bibir aku.

“Hubungan aku dengan Wan menjadi semakin serius dari sehari ke sehari. Seluruh ahli keluarga gembira dengan perkembangan kami. Pada masa yang sama, aku sangat bimbang kalau terjadi sesuatu dalam perhubungan kami. Tetapi aku diamkan sahaja.” Mata aku sudah mula berair. Aini memeluk bahu aku.

“Macam mana kau dan Wan berpisah? Kalau kau tidak berat hati untuk share.” Lagi sensitive soalan ini. Tetapi Aini berhak mengetahuinya.

“Dalam masa 10 tahun pelbagai perkara boleh terjadi. Di saat umur aku menginjak 20 tahun, kami disuruh berkhawin. Usia kami sangat mentah pada masa itu. Aku masih berhempas pulas di dewan kuliah disaat itu begitu juga dengan Wan. Usia Wan ketika itu 23 tahun. Aku terpaksa mengikut sahaja kemahuan umi. Tetapi 3 hari sebelum perkhawinan kami berlangsung, Wan….dia…dia..” Air mata yang aku tahan sejak daripada tadi mengalir deras menuruni pipi aku. Aku buntu pada saat itu. Tiada gambaran kegembiraan dapat aku bayangkan pada saat itu. Apa yang aku tahu, aku sedih diperlakukan sebegini.

Aini juga mengalirkan air mata. “Am, aku tahu kau kuat sebab selama 10 tahun kau boleh survive tanpa aku. Dengan sikap kau yang tak pernah putus asa ini membuatkan impian kau selama ini tercapai. Kau menangis berdozen air mata pun apa yang berlaku tidak akan berubah kepada yang asal. Aku sudah ada disisi kau pada setiap saat untuk memimpin kau menjadi manusia yang lebih tabah dan redha dalam menjalani ujian hidup.” Aini cuba memujuk aku. Aini sedih melihat keadaan sahabatnya begini.

“Aku menyesal kenal dia. Aku menyesal terima huluran cinta dan kasih sayang dia. Satu family aku gempar dengan berita Wan ditangkap khalwat.” Akhirnya terluah jua sesalan aku terhadap diri Wan. Aku mengesat air mata aku yang berjurai-jurai di pipi dengan sapu tangan yang aku genggam sejak tadi.

What the kind of people he is? Sanggup dia buat kau macam tu? Kau sepatutnya tutup lama dan bukak buku baru. Kenapa kau tidak cerita pada aku? Kenapa sekarang?” Semakin kuat bunyi tangisan Aini. Dia juga merasa tempias kesedihan itu.

“Kau di Amsterdam pada waktu itu. Aku penat Aini, aku penat apabila usaha aku untuk mengekalkan hubungan suci aku menjadi sia-sia sahaja, Hati aku kecewa sungguh kecewa. Allah sahaja yang mengeta­hui betapa sedihnya aku.” Aku luahkan semua masalah yang sudah lama membengkak dalam hati aku. Semuanya aku hamburkan kepada Aini.

Jikalau dahulu aku akan tahan selagi aku mampu memikul masalah ini. Tetapi sekarang aku sudah tak tertahan lagi. Semakin deras air mata aku mengalir bagaikan air terjun. Sudah kali ke-2 aku menangis pada tahun ini apabila mengenangkan cerita cinta antara aku dan Wan.

“Ya, aku boleh bayangkan betapa kau meratapi nasib diri kau. Tetapi kau tidak boleh teruskan kehidupan kau macam ni. Ingat Am, kumbang bukan seekor tetapi berekor-ekor. Masih ada yang setia menjadi pemuja kau tetapi kau jual mahal. Sombong sangat! Nak yang high class je.” Tidak kira situasi Aini pasti akan membuat lawak. Dia tetap menghiburkan hati aku yang sedang bersalut duka.

“Hati aku sudah beku untuk menerima cinta lain.” Aku cuba jujur dengan Aini.

“Fikir baik-baik, Am. Ingat Am kalau kau boleh terlafaz tidak ada keinginan untuk mendirikan masjid nabi tidak mengaku umat. Aku sebagai sahabat hanya mampu memberi nasihat sahaja. Apa sahaja yang terbaik untuk diri kau insyallah aku akan sokong.” Erat Aini memeluk batang tubuhku. Aini seperti menyalurkan kekuatan untuk diri aku.

Matahari sudah mula tenggelam. Cantiknya cintaan Allah. Subhanallah! Engkau pencipta yang teragung di alam ini. Untuk kali pertamanya, selepas 6 tahun lamanya aku tidak pulang ke sini petang ini aku dapat melihat matahari terbenam.

Kami bangun dan mengibas-ngibas baju kami yang dipenuhi pasir. Aini dan aku berjalan beriringan meninggalkan pantai menuju ke rumah nenek yang terletak berhampiran dengan pantai.


“Jodoh kita ketentuan Allah. Berserah kepada takdir itu lebih baik.”

No comments:

Post a Comment