Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 5- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 5
Mak tok begitu gembira dengan kepulangan kami berdua. Tatkala mak tok sampai di rumah mak tok tiba-tiba menjerit keriangan. Sudah agak lama mak tok menanti gerangan diriku pulang ke rumahnya.

Kedinginan angin menyapa diri aku. Malam yang sungguh sepi bagi diri aku. Tiada seorang manusia pun aku lihat di tepi pantai. Aku duduk di pangkin yang dahulunya tempat kesukaan aku dan Wan. Aku memerhati setiap sudut pada pangkin itu. Pangkin itu masih kukuh walaupun sudah lama aku tidak pulang ke sini.

Kesejukkan yang aku rasai sehingga ke tulang putih. Aku memeluk tubuh. Lama aku duduk termenung di pangkin bagaikan melihat masa hadapan yang berada dalam bayangan otakku sejak daripada tadi. Aku terdengar teriak daripada mak tok memanggil aku pulang.

Aku melangkah menuju ke dapur. Pelbagai perkara yang kami bualkan. Mak tok tiba-tiba bertanya kepada aku soalan yang so sensitive! Yang mungkin boleh membuat aku menangis sesedih tadi mahupun menjadi lebih sedih.


Dahulu aku adalah seorang perempuan yang susah untuk menangis tidak kira dalam apa sahaja situasi. Aku juga susah untuk menerima kehadiran lelaki dalam kehidupan aku disebabkan satu peristiwa yang telah mengubah seluruh kehidupan aku.

Ketika keluarga mengalami masalah disaat abah telah bermain cinta dengan seorang wanita yang bekerja di pejabat pos. Pada waktu itu, keluarga kami berpecah belah. Umi begitu abah begini aku dan kakak yang terpaksa menjadi mangsa pemerhati setiap hari melihat umi dan abah bertengkar. Kadang-kadang abah ada juga naik tangan ke pipi umi. Hanya juraian air mata aku dan kakak mengiringi tamparan abah buat umi.

Kami tidak mampu membuat apa-apa. Kakak ada sekali melawan kata abah. Kakak dihadiahkan sepak teranjang oleh abah kerana menyibuk hal abah. Umi hampir-hampir sahaja mahu meminta fasakh tetapi selepas dinasihati oleh mak tok umi membatalkan sahaja niatnya.

Cinta yang dihulurkan oleh wanita itu tidak murni. Dia hanya mahukan wang dan barangan mahal daripada abah. Abah hampir muflis dikerjakan olehnya. Puas aku dan kakak berdoa kepada Allah semoga segala cabaran dan dugaan yang dihadapi oleh umi dan abah dapat diselesaikan.

“Alhamdulillah, akhirnya Allah dengar doa mak tok. Awak balik jugak along. Mak tok dah puas berdoa pada Allah semoga along balik rumah mak tok jumpa mak tok. Sudah lama mak tok tunggukan saat macam ni. Sudah-sudah la along lupakan pasal Wan. Dia bukan jodoh kamu.” Aini sedang mencincang bawang disebelah mak tok hanya tersengih.

Aku rasa dalam keadaan itu aku sangat poyo! No reaction! Aku hanya mampu diam. Aku terlalu asyik melihat Aini mencincang bawang. Aini menyiku lengannya padaku. Mak tok setia menanti jawapan daripada aku.

Aku melihat wajah mak tok dan memberikannya senyuman yang aku rasakan sangat plastik. Aku kembali semula ke pangkin. Mak tok dan Aini tidak mampu berkata apa-apa. Air mata yang aku tahan daripada tadi akhirnya gugur di pipi. Aku hamburkan segala tangisan yang sudah lama aku tahan di tepi pantai yang banyak meninggalkan kenangan aku bersama insan yang dikurniakan nama, Syafiq Hazwan.

Semakin lama tangisan aku semakin galak. Aku tidak tahu mengapa aku terlalu tersentuh apabila nama Syafiq Hazwan a.k.a Wan disebut apabila aku disini. Apa yang aku tahu hati aku kembali terluka tatkala namanya meniti di bibir mahupun aku teringatkan dia.

Ya Allah, ujian apakah yang ingin yang kau berikan kepada aku. Ya, aku mengetahui bahawa sesuatu yang kita sayang itu adalah ujian. Aku terlalu dan sangat menyayanginya tetapi sayang ianya hanya tinggal harapan. Aku tidak mampu bersamanya jikalau itu bukan kehendak Mu, Ya Rabb. Semua lohmafuz terletak di tangan Mu. Aku hanya mampu berserah.

Aku memeluk tubuh. Dalam kedinginan bayu laut yang menyapa diri aku, aku cuba memotivasikan diri aku sendiri. Aku mencuba dan terus mencuba. Jika 6 tahun dahulu aku boleh bangun dan keluar daripada kepompong bayangan Wan itu bermakna aku boleh lakukannya sekarang.

Diri aku tidak terikat dengan mana-mana manusia yang bukan mahramku. Aku milik Allah dan aku milik kedua-dua orang tuaku. Selagi aku tidak berkhawin aku bukan milik sesiapa. Aku perlu bangun untuk menolak segala tomahan yang aku letakkan ke atas diri aku sendiri.

Aku mengelap air mata aku dan aku pergi ke paip air yang berada di luar rumah mak tok untuk mencuci muka aku. Aku masuk ke dalam rumah melalui pintu dapur aku lihat dapur kosong. Aku pergi ke kamar aku terlihat Aini sudah tertidur. Aku melihat jam di tangan aku. Jam sudah menunjukkan tepat 12 malam.

Sudah terlalu lama aku bertapa di pangkin. Aku berasa bersalah kerana aku membuatkan mak tok dan Aini tertunggu-tunggu aku. Aku keluar daripada rumah sejak waktu makan malam sehingga tengah malam. Aku tidak sempat makan malam mujur aku sempat minum petang. Aku menyiap diri untuk tidur. Selesai solat aku melelapkan mata disebelah Aini.

*******
Jam 5 pagi, jam pada telefon bimbit Samsung S4 aku telah berbunyi dan mengejutkan aku untuk bangun. Dalam keadaan mamai aku gagahkan jua diri ini untuk bangun walaupun tubuh aku masih dalam keadaan penat setelah menempoh berjam-jam perjalanan. Aku mengejutkan Aini disebelah aku. Kami solat berjemaah bersama-sama di ruang solat. Nenek telah menjadi imam.

Selesai kami solat, wirid dan puji-pujian ke atas nabi Muhammad kami tidak lupakan. Doa juga penutup bagi menyempurnakan rukun wajib solat. Doakan yang dibacakan nenek sungguh menjentik pintu hati aku. Juraian air mata mengiringi doa yang nenek bacakan. Aini hanya mampu melihat aku.

Selesai berdoa, aku tergesa-gesa bangun tanpa mempedulikan nenek dan Aini. Aku masuk ke bilik dan membenamkan muka aku di bantal.  Aku menangis sekuat hati aku yang mungkin. Sakit hati aku ini hanya Allah yang mengetahuinya.

Aku ambil tudung dan pakai pada kepala aku. Aku berjalan menuju ke pangkin pada kedinginan subuh. Jam tepat pukul 6.15 pagi pada saat itu. Aku tidak kisah dengan keadaan sekeliling.

Nenek sudah memahami keadaan aku. Cuma Aini sahaja yang pelik dengan kelakuan aku. “Amnie Halifi yang aku kenali dahulu tidak pemurah air mata orangnya. Kenapa sejak Am jejakkan kakinya ke sini Am terlalu murah dengan air mata?” Aini membiarkan persoalaan itu tertanam dalam benak otaknya.

Aku membiarkan Aini menolong nenek menyiapkan sarapan pagi. Aku tetap kaku memeluk tubuh berteleku melihat segenap lautan yang terbentang luas di hadapan mata aku. Pangkin yang aku duduki ini terlalu banyak cerita indah. Hanya aku, Wan dan mak tok sahaja yang mengetahui betapa indahnya cerita kami.

Ianya masih terbenam dalam otakku dan masih menjadi cerita kami yang tidak akan lenyap. Air mata aku tidak kering-kering. Sudah terlalu banyak aku pecahkan paip tatkala aku menjejakkan kaki di sini. Ianya tetap akan mengalir.

Puas aku bertekak dengan hati dan pemikiran aku. Pepatah pernah mengatakan ikut hati mati, ikut rasa binasa. Aku tidak ada pilihan yang tepat untuk aku ikut. “Disebabkan diri aku yang terlalu bodoh ini aku telah menyeksa diri aku sendiri. Aku telah mengingkari janji setia antara aku dan diri aku sendiri. Disebabkan perkara ini aku malas pulang ke rumah mak tok.”

Tabiat aku sememangnya begitu. Aku suka menyalahkan hati, diri dan perasaan aku sendiri. Pada aku ianya lebih baik daripada aku menyalahkan orang lain atas kesalahan aku sendiri. Susahkan nak buat hati kita redha?

Kita perlu pujuk diri sendiri untuk redha segala ketentuan Allah. Lepaskanlah apa yang bukan milik kita dan cuba terima apa sahaja yang Allah takdirkan walaupun ianya memeritkan kita kerana di setiap keperitan akan ada penghujungnya yang memberikan kemanisan.

Nenek dan Aini setia menunggu aku pulang ke rumah. Rasa kasihan terhadap mereka mula menular dalam diri aku tetapi aku tetap berdegil dengan keputusan aku. Aku belum berasa puas menatap laut dan menghamburkan segala amarah aku padanya.

Aku bukan mementingkan diri sendiri tetapi aku perlukan masa untuk cuba melupakan semua ini. Aku boleh memaafkan segala kesalahan yang dia lakukan tetapi untuk melupakannya dengan sekelip mata aku tidak bisa. Sungguh pedih hati aku sekiranya aku teringat kembali apa yang dia lakukan terhadap diri aku.

Aku terus-terusan melayan perasaan sedih aku. Aku tidak mengetahui bahawa aku telah melukakan hati banyak pihak. Aku juga banyak merisaukan mereka. Aku menyeksa diri dan perasaan aku. Pada saat itu, diri aku terlalu bodoh kerana mengenangkan semua perkara yang telah terjadi.

Tepat 12.30 tengahari perut aku menghasilkan muzik keroncong tetapi aku tetap berdegil. Aku tetap kaku disitu melayan perasaan aku. Sejauh mana aku fikir untuk masa hadapan aku nama Syafiq Hazwan tetap tidak akan padam dalam buku kehidupan aku. Aku bagaikan terkurung dalam kenangan hidup aku sendiri. Aku bingung. Aku tidak tahu jalan keluar aku di mana.

Mampukah diri aku untuk membuang dirinya sejauh mungkin? Ahh! Ya Allah tolonglah hamba yang jahil ini. Aku terlalu susah untuk membuangnya daripada kehidupan aku. Ya Allah, aku serahkan seluruh kehidupan aku kepada-Mu aku juga serahkan jodohku kepada Mu Ya Allah. Tetapkanlah jodoh aku dengan lelaki yang taat pada agama-Mu dan boleh membimbing aku ke syurga.

Sedang asyik aku melihat permandangan yang cantik di hadapan aku terdengar bunyi bising. Aku membiarkannya sahaja. “Mungkin pelancong kot. Lantaklah.” Getus hati kecilku.

Aku terdengar satu suara memanggil nama aku tetapi aku tidak menyahutnya. Aku membuat andaian bahawa itu hanya perasaan aku sahaja. Aku membiarkannya sahaja. Tiba-tiba aku merasa ada seseorang menyentuh bahu milikku.

Aku menoleh ke belakang untuk melihat siapa yang menyentuh bahu milikku. Lama dia melihat muka aku. Dia tersenyum. Aku melihat wajah bujur sireh miliknya. Mukanya seperti pernah aku lihat.

“Assalamualaikum, Amnie Halifi Bt Ahmad Harith.” Kata sapaan daripada si gadis muka bujur sireh itu.

Aku sudah mula membuat riak menjengkelkan. Gadis itu hanya ketawa. Dalam hati aku menjawab salam yang dia hulurkan. Aku tenung wajahnya dalam-dalam.

“Saya kenal awak ke?” Akhirnya terpancul keluar soalan yang berlegar-legar dalam benak otakku.

“Saya kenal awak dan awak kenal saya, Am.” Aku tetap tenang dan cuba mengingat kembali siapa gadis ini dalam hidup aku.

Seorang demi seorang gadis datang menghampiri aku. Mereka masing-masing menghulurkan salam. Aku menyambutnya dengan sehabis baik. Aku cuba mentafsir satu-persatu wajah mereka.

“Awak ni Anis So…So…Sofeya right?” Aku menunjukkan jari ke arah gadis yang mula-mula menyapa aku. Dia hanya gelak dan menganggukkan kepalanya.

Aku tiba-tiba menjerit. Mereka memeluk aku erat. Air mata kegembiraan terkeluar daripada tubir mata milik mereka.

Sorry guys, Aku memang tak ingat gila pasal korang. Sorry sangat.” Aku memohon maaf.

“Bapak buruk gila kau buat muka tu. Kau tetap macam tu. Tak hilang tau muka kau yang bapak annoying tu.” Aku tersengih. Silap diri sendiri aku terpaksa mengaku.

Aku melihat mereka satu persatu. Dari kiri Aneem Soraya, Nafeesa Istisyad, Efah Insyirah, Anis Sofeya, Syasya Airyscha,Farah Aien dan Farrah Asyirah. Aku tersenyum sendirian. Kami duduk beramai-ramai di pangkin yang mempunyai berjuta kenangan aku bersama Hazwan Safwan.

Agak lama kami berborak bersama-sama tentang sekolah menengah dahulu. Suka duka kami selalu bersama tidak mengira masa. Mereka mengajak aku pergi ke chalet yang mereka tinggal kerana pada malam nanti mereka ada membuat majlis gathering bersama-sama teman rapat kami dahulu.

Aku mengiakan sahaja. Aku sangat gembira dan teruja kerana aku bakal berjumpa dengan kawan-kawan lama aku dahulu. Aku tidak sabar menantikan saat itu. Aku juga dapat melupakan sebentar kesedihan yang telah menghuni aku sejak daripada pagi tadi.


“ Kita menyepi bukan bererti kita menghilang dan melupakan orang sekeliling yang pernah wujud dalam kehidupan kita”

No comments:

Post a Comment