Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 10- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 10
Jam pada dinding bilik Chad sudah menunjuk tepat pukul 12.30 tengahari. Sudah 2 jam waktu yang diperuntukkan oleh ibu dan ayah untuk Chad membuat keputusannya secepat mungkin. Chad mula bermain dengan kata-kata.
Chad cuba mengingati kembali apa yang aku katakan kepadanya sebentar tadi. Dia cuba membuat list segala keburukan dan kebaikan perihal perkhawinan untuk dirinya. Dia cuba selami diri dan hatinya dengan sebaik mungkin. Masa terus berdetik dan berdetik tanpa henti.
Cikgu Asri dan cikgu Arbaiyah sedang gusar memikirkan jawapan daripada anak gadis kesayangan mereka. Mereka terpaksa menggunakan kekerasan untuk Chad berkhawin. Tanpa ugutan kerasan mereka mungkin tidak akan dapat melihat Chad mendirikan sebuah masjid.
Sebagai ibu bapa kepada Chad mereka selalu mahukan yang terbaik untuk anak mereka. Walaupun mereka agak sedih jika Chad mendirikan rumah tangga kerana tanggungjawab mereka sbagai ibu bapa Chad sudah terlepas.
Tiada lagi tawa dan gurau senda Chad memecah kesunyian rumah mereka. Tiada lagi perangai Chad yang lurus bendul tetapi membuatkan orang tertawa. Tiada lagi perangai ‘gila-gila’ Chad yang menyakitkan hati. Chad ialah seorang anak yang susah untuk tunjukkan kesedihannya.
“Abang rasa Caca akan terima ke permintaan kita ni? Abang rasa melampau sangat ke permintaan kita ni? Tapi kita buat semua ni untuk kebaikan diri dia juga.” Kegusaran jelas terlihat pada wajah cikgu Arbaiyah apabila memikirkan tentang Chad.
“Baru awak nak fikir melampau sangat permintaan awak tu? Abang rasa sekarang ni bukan masa yang sesuai untuk kita fikir balik semua permintaan kita. Kita doakan aje yang Caca akan terima permintaan kita. InshaAllah! Abang percaya sekeras-keras hati Caca sifat keperempuanan tetap utuh dalam diri dia.”
Cikgu Asri seorang ayah, suami dan insan yang selalu berfikir positif dalam pelbagai perkara. Beliau akan mencuba sehabis baik dalam pelbagai perkara. Tinggal lagi lebih kurang 30 minit untuk menunggu keputusan daripada Chad.
Chad tidak berhenti-henti melihat jam. Dia seperti manusia hilang arah berjalan ke hulu berjalan ke hilir. Puas dia selami satu persatu kehendak hatinya. Tepat 5.30 petang Chad keluar daripada biliknya. “Caiyok Caca! Ingat Allah, ingat pesanan Am. Sesekali ikut hati takpe.”
Cikgu Asri dan cikgu Arbaiyah berpandangan berdua. Kuat genggaman ibu Chad seperti meminta kekuatan daripada ayahnya. Cikgu Asri membalas genggaman isterinya. Dia sangat memahami keadaan isterinya yang risau tentang jawapan anaknya, Syasya Airyscha.
Chad memandang kedua-dua orang tuanya dan menganggukkan kepala.
“Caca apa yang kamu maksudkan dengan anggukkan kepala?” cikgu Arbaiyah kurang faham dengan tidak tanduk Chad.
“Selepas ditimbang kebaikan dan keburukan permintaan ibu dengan ayah Caca setuju hanya kerana ibu dengan ayah. Caca tahu semua mak dan ayah dalam dunia ni mesti nak yang terbaik untuk anak dia. Caca dah faham kenapa ibu dengan ayah buat macam tu dekat Caca.
Lagipun betul cakap Am, Caca tak sepatutnya bersikap macam pentingkan diri sendiri. Caca perlu fikirkan orang sekeliling jugak. Take it as a challenge. Doakan Caca dapat jadi isteri, makmum dan ibu yang baik serta solehah pada suami dan bakal anak-anak Caca.” Cikgu Arbaiyah pantas memeluk anaknya.
Dia terharu dengan permikiran Chad yang agak matang daripada kebiasaan. Cikgu Arbaiyah juga sangat berterima kasih pada Am kerana dapat membuka hati Chad untuk menerima takdir Allah dengan sebaik yang mungkin.
“Alhamdulillah! Caca dah faham kenapa ibu dengan ayah buat macam tu dekat Caca. Ibu dengan Ayah bukan hendak mendera Caca tahu! Ibu dengan ayah cuma mahukan yang terbaik buat Caca.” Cikgu Asri hanya tersenyum. Beliau setuju dengan apa yang isterinya utarakan kepada Chad.
“Mendera? Huh! Memang kes mendera jugaklah sebab ibu dengan ayah suruh Caca fikir daripada pukul 10.30 pagi tadi sehinggalah sekarang. Ibu dengan ayah dah mendera otak dan hati Caca tahu. Penat Caca nak fikirkan jawapan pada soalan ibu denga ayah ini.
 Soalan yang ayah dengan ibu bagi ini lagi susah daripada soalan SPM. Caca lebih sanggup ambi SPM lagi sekali daripada jawab soalan ibu dengan yang sukar untuk dicari jawapannya.” Cikgu Asri dan cikgu Arbaiyah hanya mampu ketawa dengan keletah anak mereka.
Chad akan menjadi serius apabila keadaan memaksa dia. Seperti tadi sungguh dia buntu tetapi dengan bantuan nasihat daripada Am, Chad mampu untuk membuat keputusan. Sudah puas Chad merintih pada Allah supaya membantu Chad untuk membuat keputusan dan akhirnya keputusan Chad menggembirakan banyak pihak terutama sekali ibu dan ayah Chad.
*******
“Papa, betul ke keputusan kita ini untuk satukan Ameerol Amin dengan Syasya Airyscha? Mama confuse sekarang ini. Mama takut Yol tak setuju dengan keputusan kita. Abang rasa macam mana?” Acik Suria bimbang dengan keputusan yang bakal mereka terima daripada Ameer.
“Mama tolonglah fikir positif sikit. Papa rasa Yol setuju. Yol akan patuh sahaja dengan keputusan kita. Papa tahu Yol anak yang baik. Mama jangan risau sangat.” Acik Bakar ialah seorang bapa yang sangat positif pemikirannya.
Kedengaran bunyi ketukan pintu rumah mereka. Bibik Suryati bergegas membuka pintu rumah. Kepulangan anak kesayangan mereka sangat dinantikan. Ameer pulang daripada pejabat dalam keadaan yang sangat penat.
Ameer bersalam dengan mama dan papanya tanda hormat. Walaupun penat dia tetap mendahulukan mama dan papanya. Itulah salah satu sikapnya yang Chad tidak pernah ketahui. Chad hanya tahu bahawa Ameer adalah seorang yang suka mendesak dan psiko terhadap sesuatu perkara.
“Yol mama dengan papa harapkan yang awak akan terima dengan redha dan hati yang terbuka apa sahaja keputusan kami. Kami mahu khawinkan awak dengan pilihan kami, Syasya Airyscha dan tiada bantahan yang kami mahu dengar daripada awak. Keputusan adalah muktamad!” Apabila papa sudah bersuara Yol tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Dalam keadaan ini Yol terpaksa setuju.
*******
“Ma kenapa mesti Yol yang khawin dengan Scha ma? Kenapa Yol dan bukan adik ?” Yol mula bersuara menyatakan ketidakpuasan hatinya kepada acik Suria.
“Papa kata ini untuk kebaikan Yol. Lagipun umur macam Yol ini sepatutnya sudah ada seorang anak. Ini tak khawin pun tidak macam manalah nak dapat anak.” Memang benar apa yang acik Suria katakan kepada Yol. Kebenaran yang tidak dapat disangsikan lagi.
“Ala… nanti-nati Yol bawalah balik bakal menantu mama dengan papa.” Janji yang Yol sendiri tidak pasti. Entah bila Yol mahu bawa pulang bakal isterinya.
“Nanti-nanti itu bila? Bila mama dengan papa sudah diambang maut? Masa itu baru Yol nak kenalkan pada kami bakal isteri Yol. Masa itu sudah terlambat Yol.” Acik Suria cekap ketika di dapur. Sambil membebel itu ini pada Yol acik Suria tetap fokus pada masakannya supaya tidak hangit.
Yol tidak mampu untuk berkata apa-apa. Memang benar apa yang acik Suria katakan padanya. Yol mungkin perlukan masa untuk berfikir tentang jodoh pilihan ibunya. Yol pantas mendail nombor telefon aku untuk meminta pandangan dan sedikit nasihat.
“Am!” Tiada salam yang Yol hulurkan pada aku. Sungguh menyedihkan!
“Ya, Waalaikumsalam. Cantik bahasa kau?” Aku tahu teguran aku agak kasar tetapi untuk itu sudah biasa buat kami.
Yol ketawa kerana dia tahu kesilapannya. “Maaf ya sayang! Abang tahu kesilapan abang.” Nada menggedik memang selalu Yol gunakan untuk memujuk aku.
“Banyaklah kau punya abang sayang bagai. Nasib baik kau jauh kalau tak sudah lama aku luku kepala kau. Macamlah handsome sangat.” Bunyi kedengaran suara Yol ketawa di corong telefon.
“Maaflah der! Aku telefon kau malam-malam buta ini sebab…” Aku memotong percakapannya dengan sepantas yang mungkin.
“Sebab Scha akan dikhawinkan dengan kau? Betul tak apa yang aku katakan?” Aku cuba meneka persoalan yang mungkin berlegar-legar di dalam kepala Yol.
“Ini mesti kerja mama bagitahu kau. I say man!” Kedengaran seperti tidak puas hati suara Yol.
“Relax man! Relax. Kalau bukan mama Suria bagitahu pun cikgu Arbaiyah dengan Chad dah bagitahu aku. Scha pun macam kau mesti cari aku masa waktu susah masa waktu senang kau orang berdua buat tak kenal saja aku.” Aku cuba memprovokasi Yol.
“Kau merajuk ke Am dengan aku? Aku minta kemaafan daripadamu, sayang. By the way, kenapa mama dengan papa nak sangat aku khawin dengan Scha? Dia orang takda calon lain ke selain Scha?” Okey! Aku faham mengapa Yol menelefon aku malam-malam begini.
“Aku nak tanya kau sekarang ini. Kau ada ke bawa balik rumah calon isteri kau? Setahu akulah kau tak pernah bawa balik seorang calon pun. Kau dengan Chad sama saja sebenarnya. Kau orang sering pertikaikan apa sahaja yang mak bapak kau orang buat.
Tapi kau orang tak pernah fikir sesuatu yang positif tentang keputusan yang mak bapak kau orang buat. Tolonglah positifkan pemikiran kau. Cuci bagi bersih dulu. Dalam hal macam ini sebenarnya aku tak mahu masuk campur tetapi keadaan sering memaksa aku untuk ikut masalah kau orang.
Yol setahu aku kau pernah belajar dan tahu bagaimana mahu meredhakan hati kita. Terima apa sahaja kehendak Allah kerana takdir yang Allah berikan itu inshaaAllah yang baik-baik sahaja. Dengar apa yang aku nak katakan ini. Kesian mama dengan papa kau mereka mengharapkan sesuatu daripada kau.
Takkan bila dia orang sudah berada di ambang maut barulah kau akan datang pada mereka dan bawa calon menantu buat mereka. Pada waktu dan saat itu harapan hanya tinggal harapan kau sudah terlambat. Cubalah kau berkorban demi mereka. Sekali sahaja seumur hidup kau.
Mama dengan papa sememangnya nak yang terbaik buat kau. Kau cuba berfikir sejenak kebaikan dan keburukan sesuatu perkhawinan. Selami hati dan perasaan kau yang sebenar-benarnya. Walaupun hati kata lain tetapi mulut kata lain. Follow your heart, Yol. Memang pepatah pernah berkata ikut hati mati ikut rasa binasa.
Tak salah untuk kita ikut kata hati apabila berkaitan dengan perihal begini. Yang penting kau perlu buat istikharah. Doa pada Allah semoga Allah buka hati kau untuk dibukakan hati kau untuk mencintai bakal isteri kau. Chad sudah setuju untuk berkhawin dengan kau bukan kerana kehendak dia tetapi dia berfikir Yol. Dia berfikir sehabis baik yang mungkin.
Kau lelaki dan aku perempuan. Naluri kita berbeza, Yol. Fikirlah sebaik yang mungkin dan percaya pada takdir, cinta dan lohmafuz yang Allah tetapkan untuk kita. Banyak-banyaklah berdoa kepada Allah yang Maha Mengetahui dimanakan perlabuhan yang terbaik untuk hati kita dan berlabuhnya nakhoda yang diredhai ilahi.” Aku akhiri ucapan nasihat aku disitu sahaja.

Aku tahu bukan mudah untuk buat sesuatu keputusan yang mungkin mengubah hidup kita. Tetapi aku mahu Chad dan Yol berfikir tentang peranan mereka sebagai anak dan aku mahu mereka melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik.

“Am, kenapalah kau terlalu baik dengan kami semua. Apabila kami ada masalah saja kau akan selalu muncul dalam benak otak kami semua. Kau bantu kami tetapi masalah kau tidak pernah habis dan tiada penghujung. Aku salute sama kau bah! Kaulah satu-satunya wanita yang paling tabah pernah aku jumpa dekat dunia ini selain daripada mama.

Kau sahabat aku dunia dan akhirat. Kau adalah motivater yang terbaik pernah aku jumpa dalam dunia ini. Terima kasih Am. Aku sudah fikir sehabis baik semasa kau bebel panjang-panjang pada aku tadi. Betul apa yang kau katakan pada aku tadi. Aku setuju 200% dengan pandangan kau. Aku akan jadikan Scha isteri aku dunia dan akhirat.” Jawapan yang aku terima sangat memberangsangkan dan mungkin akan menggembirakan banyak pihak.

“Yol, semua manusia ada masalah. Walau macam mana berat pun masalah kita, kita tak boleh duduk dalam takuk masalah itu. Kita perlu keluar dan cari jalam penyelesaiannya. Alhamdulillah! Aku suka mendengar jawapan kau. Ingat Yol bila Chad sudah menjadi hak milik kau sepenuhnya layanlah Chad sebaik yang mungkin dan cuba pupuk cinta kau orang.

Tolonglah berusaha ke arah itu. Aku berharap sangat kau orang bahagia dan tiada pertelingkahan dalam rumahtangga kau nanti. Apabila ada masalah selesaikan dengan baik Yol. Bersabar banyak-banyak. Ingat pada Allah. Doa semoga Allah permudahkan segala urusan kau dan yang penting istikharah jangan tak buat.”

Hadis pernah diriwayatkan melalui percakapan Rasullah:
“Ketahuilah bahawa kesabaran itu tiada batasnya tetapi anda telah membataskan kesabaran anda dengan sendiri”

Aku akhiri perbualan kami dengan hadis tersebut. Aku mahu Yol terus berfikir dan bertanya pada hatinya adakah benar tiada sekelut pun cinta dia terhadap Chad. Jangan kerana perselisihan faham yang kecil  mereka tidak bertegur selama-lamanya.

Daripada pemerhatian aku Chad dengan Yol mempunyai chemistery yang agak kuat tetapi mereka saling musuh memusuhi. Mereka tidak pernah berfikir mengapa dan kenapa mereka terpaksa duduk di dalam masalah ini. Tidak pernah terlintas sekalipun kebaikan perhubungan suci yang bakal mereka jalinkan.
“Belajar terima takdir dengan redha itu adalah salah satu perkara yang paling susah untuk seseorang manusia lakukan kerana pada mereka itu adalah pengorbanan yang paling besar pernah mereka lakukan”

No comments:

Post a Comment