Translate Language

Saturday 18 October 2014

Bab 1- Pertama Kali Cinta #PKC


BAB 1
Semakin lama aku hidup, semakin berliku-liku perjalanan yang terpaksa aku tempuhi. Kadang-kadang aku tertanya sendirian.

“Adakah benar jalan yang aku pilih ini?”

Tetapi apabila difikirkan kembali, jalan yang aku pilih ini adalah jalan yang benar tetapi disebabkan kehidupan aku yang penuh dengan dugaan ianya menyebabkan penghalang untuk aku mengecapi sebuah kebahagian. Jiwa ini sering meronta, hati ini sering berkata-kata tetapi luaranku tetap berbeza. Aku tidak faham dengan kehendak diri aku, gelonjak apakah yang sedang berlaku?

Yang aku tahu adalah aku kecewa. Hati kecil ini menangis mengenangkan nasib diri. Hampir setiap hari aku menghamburkan air mata tetapi air mata yang mengalir itu tidak dapat mengubah segala keputusan dunia. Ahh! Sia-sia sahaja aku berubah kerananya. Sia-sia sahaja usaha aku selama ini. Yang aku tahu aku perlukan sedikit kegembiraan dan kekuatan untuk diri aku seandainya ada.

Jika aku terus-terusan begini, mengenangkan nasib diri ianya tetap tidak mengubah apa-apa. Ianya tidak boleh memperbaiki hati yang sudah remuk bagaikan kereta yang accident and totally loses. Ianya juga tidak boleh memenuhkan kembali kolam air mata yang sudah lama kering. Ianya sudah musnah, musnah ditelan sejarah.

Andai bisa ku undur masa, sudah lama aku pulihkan semua perkara yang terjadi dan sering menghantui segenap kehidupan aku. Aku toleh ke kiri, bayangan kedua-dua orang tuaku memberikan semangat serta kekuatan untuk anak sulung kesayangan mereka.

Apabila aku toleh ke kanan, wajah sahabat karibku, Aini Fasihah menjamah fikiranku. Segala masalah kuluahkan kepadanya, dia tempat aku menangis, dia tempat aku gembira kerana hanya dia yang memahami aku selama ini.

Apabila kupandang ke belakang, sejarah lama sering menjelma. Sudah aku berikrar pada diri, semakin aku jauh ke hadapan apa yang tertinggal di belakang tidak akan aku kutip kembali dan akan aku simpan sebagai sejarah dan bukan kenangan.

Mengapa? Mungkin kamu tertanya-tanya? Sejarah itu berbeza dengan kenangan, sejarah adalah peristiwa masa lampau yang kita akan ingat cuma pada satu-satu masa. Berbanding dengan kenangan, kenangan adalah peristiwa masa lalu yang kita akan ingat setiap masa, saat, waktu dan sampai bila-bila. Semakin aku melangkah ke hadapan, semakin aku hilang arah tujuan aku.

Semakin lama aku mendalami isi hatiku, semakin senak jiwaku. Aku duduk termenung di balkoni daripada pulang kerja pukul 4.00 petang tadi sehingga sekarang. Aku melihat waktu pada jam tangan milikku. Aku bangun daripada kerusi yang aku duduki untuk menunaikan solat asar. Sebentar lagi kawan serumah aku akan balik daripada kerja.

*******
Selesai aku membersihkan diri dan solat, pintu bilik aku diketuk kuat. Aku menyuruhnya masuk.
“Assalamualaikum, tuan puteri yang kusayangi. Cepat balik nampak?” Aku hanya tersenyum memandang wajahnya.

Aku membalas salamnya dan memberikannya senyuman yang aku rasakan paling manis. “Waalaikumsa­lam, puan sri. Aku tak sihat sikit tadi tu ambik cuti separuh hari. Suka hati kau panggil aku tuan puteri tapi okey jugak kalau aku jadi tuan puteri je bukan Cinderella.”

Aini mengerutkan wajahnya. “Ohh, aku tahu sebab ape nanti kau mati tercekik buah epal. Tapi okey ape best kot dapat kiss daripada putera idaman. Dah tu kau makan ubat dah?”

Ahh! Terlalu prihatin dirinya. Ini salah satu sebab aku menyayanginya separuh jiwa aku. Dia adalah orang kedua yang aku akan cari selepas kedua-dua orang tuaku.

“Haaa! Tau takpe. Dah makan tadi. Aku tak sempat nak masak la. Kita tapaw luar jela. Okey?” Aku memberikan cadangan kepada Aini sedangkan kami sememangnya akan makan diluar kalau makanan dirumah tidak mengizinkan dirinya dimakan.

“Alaaa! Macam tak biasa je. Lepas magrib kita makan dekat satu kedai ni. Kawan sepejabat aku rekomenkan kedai ni tadi. Dia kata masakan kedai ni tip top!” Aku hanya mengangguk tanda bersetuju dengan cadangannya.

Aini masuk ke dalam biliknya untuk membersihkan diri. Aku mengambil Al Quran dan membacanya sementara menunggu azan magrib. Tiba-tiba perasaan sayu itu hadir dalam diri aku. Terhenti sementara bacaanku. Aku segera menghamburkan air mata aku yang keluar membuak-buak bagaikan pili pecah.

Aini segera menghampiri aku dalam keadaan dirinya yang sudah bersedia untuk solat Magrib. Aku memeluk tubuhnya. Dia membiarkannya sahaja. Dia cuba memahami keadaan aku sekarang.

Pelbagai kata-kata semangat dia hulurkan kepada aku. Kata-kata ini adalah salah satu daripadanya.

“SEPI bukan bererti HILANG, DIAM bukan bererti LUPA, JAUH bukan bererti PUTUS, kerana diantara kita ada satu ikatan yang tidak mudah kita lupakannya iaitu ‘FRIENDSJ

Tangisan aku semakin perlahan. Aini mula mengajukan soalan.

“Am, luka kau tetap dalam kan? Susah kau nak tambun kembali luka kau tu. Aku tak mampu buat apa-apa selain daripada memberikan nasihat dan kata semangat. Aku pun buntu.” Aku tergelak. Aini memberikan riak pelik.

“Kau salah penggunaan kata. Hahahahaha, tambun?! What the fish? Orang sembuhkan luka. Gramatis nak mampus ayat kau. Aku tabik sama kau. Aku bukan kolam yang kau nak tebus guna. Luka aku tu insyallah akan sembuh. Kau jangan risau sangat la. Jomlah, solat. Kejap lagi nak keluar makan.” Aku cuba membawa lari jauh persoalan itu.

Kami solat Magrib berjemaah dengan berimamkan aku. Alunan bacaan ayat Al Quran yang aku bacakan itu memecah kesunyian di dalam rumah yang kami duduki. Panjang bacaan doa yang aku bacakan. Pelbagai perkara aku minta pada-Nya.

Aku meminta Allah berikan aku, Aini dan kawan-kawan aku yang lain diberikan jodoh yang baik. Selesai solat kami, bersiap untuk keluar makan.

Aku mengenakan dress labuh tanpa lengan dipadankan dengan cardigan dan aku pakai tudung bawal. Setelah selesai, aku turun untuk mendapatkan Aini.

“Lama gila kau bersiap macam nak pergi dating je.” Dia sudah mula membuat mulut muncungnya. Aku yang melihat ini, rasa macam nak gunting-gunting sahaja mulut miliknya.

Dalam hati ini bermonolog sendirian “Kalau ikutkan hati ni dah lama mulut Aini ni selamat aku gunting.” Aku ketawa seorang diri apabila mengenang kembali kata-kata aku tadi. Aini memandang aku pelik.

Aku melihat penampilannya daripada atas sehingga ke bawah. “Cantik.” Getus hati kecil milik aku. Aini hanya mengenakan seluar slack, baju blouse yang labuh dan tudung bawal. Malas aku bertingkah kata dengannya. Aku terus meloloskan diri aku ke dalam kereta. Hanya suara radio yang bising di dalam kereta.

*******
Sebaik kami sampai di restoran itu, kami mencari tempat duduk. Sungguh ramai manusia yang berkun­jung kedai itu. Akhirnya kami menemui sebuah meja yang sememangnya memuatkan couple sahaja. Itu sudah cukup buat aku dan Aini.

Tempat yang kami duduki itu agak privasi dan agak jauh daripada mata awam. Aku dan Aini hanya berbual kosong sambil berlawak sementara menunggu pelayan datang dan mengambil order kami.

“Boleh tahan jugak budak yang ambik order kita tadi.” Dalam intonasi selamba Aini berkata kepada Aini. Aini suka meluahkan isi hatinya tidak kira masa.

“Hahahaha, budak yang ambik order kita tadi pun kau nak sangkut?” Aku kadang-kadang pelik dengan ragam dan kerenahnya yang berlainan daripada orang lain.

“Ala, biaq pi kami la. Kalau kau jealous cakap tahu. Tahu la sekarang ni kau takde sense of agency.” Aini memandang aku.

“Macam-macam ragam la hang ni.” Aku hanya menjawabnya sambil lewa sahaja. Aku leka bermain game angry bird yang famous di zaman sekarang pada handfone milik aku.

Sedang leka kami berbual tiba-tiba jantung berdetak lebih kencang daripada kebiasaan. Setahu aku, ianya hanya akan begini jikalau ada seseorang yang pernah muncul dalam kehidupan aku dan menghancurkan hati aku.

Aku merasakan diriku terawang-awangan di langit biru. Dari jauh aku terlihat wajah yang sudah lama menjadi sejarah dalam hidupku. Selama bertahun-tahun, aku terseksa dek kerana dirinya.

Aini risau apabila melihat keadaan aku seperti panas punggung. Dia mahu membatalkan pesanan yang kami buat apabila melihat aku yang sudah bertukar mood. Aku tidak mahu kerana aku sememangnya lapar. Aku biarkan sahaja apa yang singgah pada pandangan mata kasarku.

Sakitnya hati ini hanya Allah yang tahu. Dia sahaja yang memahami diri aku, dia juga yang membantu aku memulihkan jiwa yang terluka. Dia tempat aku mengadu. Dalam hati ini kupohon doa “Ya Rabb, kau peliharalah batang tubuhkan, pandangan mataku, percakapanku, teguhkanlah imanku dan jauhkan hatiku daripada umat-Mu, Syafiq Hazwan yang sudah melukai hatiku. Aku redha dengan ketentuan-Mu jikalau dia bukan jodoh terbaik untuk diriku.”Aku mengeluh lembut sambil memerhati Wan daripada jauh. Bahagiakan dirinya bersama-sama pasangan pilihannya.

Hancurnya sekeping hati, musnahnya segunung kepercayaan, hancur segala impian yang aku ingin gapai selama bertahun-tahun aku menyulam cinta dengannya. Tidak semudah itu aku dapat lupakan peristiwa pahit yang telah mencengkam jiwa.

Pelbagai cara orang yang terdekat dengan aku lakukan untuk menggembirakan kembali hati aku. Tetapi mereka gagal. Aku terlalu bodoh di saat itu. Aku tetap percaya dan berharap bahawa pada suatu hari nanti Syafiq Hazwan bakal menjadi milikku sepenunhya.

Tetapi hampa, berhari-hari, bulan berganti  bulan dan tahun berganti tahun. Wan tidak pernah sekalipun muncul dalam kehidupan aku. Sia-sia sahaja pengorbanan yang aku lakukan ini. Aku telah bazirkan terlalu banyak masa untuk menunggu dan terus menunggu gerangan dirinya.

“kejujuran dalam percintaan amat dititikberatkan, percintaan sementara hanya mainan dunia untuk melalaikan cucu cicit Adam”

No comments:

Post a Comment